معضل کمبود امکانات و تجهیزات در آتش‌سوزی جنگل‌ها

کد مطلب: 2776
  • 07 تیر 1399
  • 10:20
  • 0 دیدگاه
  • 391 بازدید
  • Article Rating

با آمدن فصل تابستان و زردشدن گیاهان مرتعی خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور افزایش می‌یابد. سالیانه بسیاری از مراتع طبیعی و جنگل‌ها به دست انسان گرفتار حریق شده و تنها ۵درصد از آن توسط بلایای طبیعی دچار آتش‌سوزی می‌شوند. آتش‌سوزی‌هایی که ۹۵درصد آن سهوی و ۱۰ تا ۱۵درصد آن عمدی است که به‌دلیل ناآگاهی اتفاق می‌افتد. رعایت نکاتی ساده درصد زیادی از آتش‌سوزی هکتار‌ها جنگل و مرتع جلوگیری خواهد کرد.

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کمبود تجهیزات در اطفای حریق گفت: درحال آماده‌سازی طرحی برای اطفا‌حریق در جنگل‌ها و مراتع هستیم. وزارت جهاد کشاورزی یک بخش هوایی دارد که با همکاری سازمان برنامه و بودجه قرار هست این بخش را برای اطفا‌حریق تجهیز کنیم.

او افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان جنگل‌ها، ستادکل نیرو‌های مسلح و وزارت کشور امضا شد، باید تجهیزات به خصوص بالگرد در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گیرد که تاکنون انجام نشده است و درحال پیگیری هستیم.

وحید جعفریان، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور نیز گفت: در بررسی‌های صورت‌گرفته درخصوص آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها و مراتع کشور عامل ۹۵درصد این آتش‌سوزی‌ها انسانی است و عوامل طبیعی مانند رعدو‌برق و صاعقه فقط ۵ درصد نقش داشته است.

او افزود: یکی از علت‌های آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع پسماند‌ها و زباله‌هاست که در طبیعت رها می‌شوند از جمله همین بطری‌ها که مانند ذره‌بین عمل می‌کند به این شکل که با تابش خورشید بر روی بطری در مرتع خشک در یک لحظه باعث تمرکز انرژی گرمایی روی خاشاک خشک‌شده و گیاهان خشک را به آتش می‌کشد.

این مقام مسئول ادامه داد: روشن‌کردن آتش در عرصه‌های منابع طبیعی یکی دیگر از عوامل مهم آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع است به‌طوری‌که درصورت خاموش‌نشدن کامل آتش درعرض چند دقیقه هکتار‌ها جنگل و مرتع دچار حریق می‌شود.

 

همچنین مسعود منصور، رییس سازمان جنگل‌ها مراتع وآبخیزداری کشور بیان کرد: در ۳ ماهه اخیر ۷۵۰ فقره حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور اتفاق افتاده است که ۷۰درصد آن در عرصه‌های مرتعی و ۲۰ تا ۳۰در صد آن در عرصه‌های جنگلی بوده است.

او با بیان اینکه ۷۰درصد این آتش‌سوزی‌ها در مناطق زاگرس روی داده است، افزود: بیشترین حریق در استان‌های کهگیلویه و بویراحمر، خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس و کرمانشاه گزارش شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها مراتع وآبخیزداری کشور ادامه داد: از آنجا که عامل ۹۵در صد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی انسانی است آگاهی‌رسانی به گردشگرانی که به قصد تفریح به طبیعت می‌روند در پیشگیری از این حریق‌ها ضروری است.

منصور با اشاره به اعتبار ناچیز سازمان جنگل‌ها و مراتع برای اطفا‌حریق بیان کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع یک ردیف اعتباری برای حریق دارد که بسیار ناچیز و برای آتش‌سوزی‌های متعارف و معمولی قابل استفاده است و در صورت آتش‌سوزی در سطح وسیع نیازمند خدمات هوایی هستیم که دراین‌خصوص با کمبود مواجه هستیم.

آنچه در طرح جامع پیشگیری و اطفا‌حریق جنگل‌ها و مراتع کشور بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه ششم پیش‌بینی‌شده موضوع تجهیزات اطفاءهوایی است که در دسترس سازمان جنگل‌ها و مراتع نیست.

منصور گفت: برای تامین تجهیزات اطفا‌حریق انفرادی مانند لباس، کفش، دستکش و همچنین دیگر وسایل اطفا‌حریق مانند دمنده‌ها و آتش‌کوب نیز مشکلاتی داریم که درحال رفع آن هستیم.

با فرارسیدن تابستان احتمال آتش‌سوزی در مراتع وجود دارد به‌همین‌دلیل مسئولان باید با توجه به لزوم حفظ و حراست از محیط‌زیست دست به اجرای راهکارهای عملیاتی برای حفاظت از منابع طبیعی بزنند. آسیب‌های محیط‌زیستی و منابع طبیعی منتظر اعتبارات نمی‌مانند بنابراین ضرورت دارد که هر چه سریع‌تر از طرف سازمان­های مربوطه اعتبارات موردنیاز برای اطفا‌حریق در اختیار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گیرد تا کمبودها در این زمینه چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر امکانات و تجهیزات به‌خصوص بالگرد‌ها برطرف شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.