از آتش‌سوزی‌های گسترده جنگل‌ها تا نجات جان آن‌ها

کد مطلب: 2809
  • 18 تیر 1399
  • 17:24
  • 0 دیدگاه
  • 483 بازدید
  • Article Rating

سالیانه با آمدن فصل تابستان و زردشدن گیاهان مرتعی بسیاری از مراتع طبیعی و جنگل‌ها به دست انسان گرفتار حریق شده و تنها ۵درصد از آن توسط بلایای طبیعی دچار آتش‌سوزی می‌شوند. آتش‌سوزی‌هایی که ۹۵‌درصد آن سهوی و ۱۰ تا ۱۵درصد آن عمدی است که بهدلیل ناآگاهی اتفاق می‌افتد.

سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به‌وقوع پیوسته که مساحت درگیر آتش‌سوزی‌های اخیر نیز ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار گزارش شده است، گفت:

طی سه ماهه ابتدایی امسال ۸۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته که ۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی طی این مدت درگیر آتش‌سوزی‌ها بودند. طی ۱۵ روز ابتدایی تیرماه نیز ۴۰۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی رخ‌داده است که از این تعداد ۱۴۰ فقره در اراضی جنگلی بود همچنین وسعت اراضی جنگلی و مرتعی این آتش‌سوزی‌ها ۲۵۰۰ هکتار گزارش شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در ادامه با بیان اینکه امسال وقوع آتش‌سوزی‌های عمدی در جنگل‌ها و مراتع کشور بیشتر شده است، تصریح کرد: درصدی از این آتش‌سوزی‌ها از نظر ما مشکوک است و تاکنون نیز ۴۰ نفر از عوامل آتش‌سوزی‌ها -چه سهوی و چه عمدی- دستگیر شده‌اند. براساس قانون عاملان آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور علاوه‌بر جبران خسارت و مجازات نقدی به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از مردم می‌خواهیم که در حفاظت از طبیعت به ما کمک کنند، گفت: به‌طورکلی روشن‌کردن آتش در جنگل جرم است و چنانچه نیروهای منابع طبیعی آتش مشاهده کنند، برخورد قانونی خواهند کرد. اگر به‌هردلیلی و بنابر ضرورت گردشگران مجبور به روشن‌کردن آتش در جنگل‌ها شدند، پیش از ترک‌کردن محل از خاموش‌شدن کامل آن مطمئن شوند. فراموش نکنیم که اگر این آتش‌ها به‌صورت کامل خاموش نشوند به‌سرعت با وزش باد گسترش می‌یابند. همچنین رانندگان هنگام عبور از مسیرهای مرتعی و جنگلی ته سیگار خود را به حاشیه جاده پرتاب نکنند چراکه این کار می‌تواند به وقوع آتش‌سوزی در جنگل منجر شود همچنین رهاکردن شیشه‌ یا سایر وسایلی که سبب انعکاس نور می‌شود از دیگر عوامل وقوع آتش در جنگل‌ها و مراتع است. افرادی که زمین خود را پس از برداشت محصول آتش می‌زنند نیز عموما قادر به کنترل آن نیستند و این وضعیت سبب می‌شود که آتش به جنگل‌ها و مراتع کشیده شود.

اما در روز‌هایی که بسیاری از ما آگاهانه یا نا آگاهانه مسبب ۹۵درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی هستیم، کسانی هم به فکر پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور هستند.

معتمدی، مخترع ژل آتش‌بر یا محلول پیشگیری از آتش درباره این محصول بیان کرد: با توجه به آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای که در منابع طبیعی اتفاق می‌افتد به‌دنبال ساخت ماده‌ای بودم که از این اتفاق پیشگیری کند. ژل آتش­‌بر، ماده‌ای بی‌رنگ و بو است که قابلیت پیشگیری از آتش‌سوزی و ایمن‌کننده سطوح را دارد و در هر سطحی که پاشیده شود آن سطح غیرقابل اشتعال در مقابل شعله‌های آتش تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌شود.

او با اشاره به اینکه عناصر تشکیل دهنده و مواد اولیه تهیه این ژل بومی و در داخل کشور تولید شده است، اظهارکرد: ژل آتش‌بر رقیب خارجی ندارد و نمونه خارجی آن تا دمای ۳۷۰ درجه سانتی‌گراد را بیشتر تحمل نمی‌کند با این حال این محصول ماندگاری بسیار بالایی دارد و قیمت آن مناسب است. با تجاری‌سازی این محصول و حمایت مسئولان علاوه‌بر حفظ منابع ملی (جنگل‌ها و مراتع)، توان ما نیز برای تولید افزایش می‌یابد.

در همین رابطه مسعود منصور، رییس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه با مشکلاتی درخصوص آتش­سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی رو‌به‌رو هستیم و از طرح‌هایی که از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع جلوگیری کند، حمایت می‌کنیم، اظهارکرد:

این محلول بر پایه آب است و براساس تحقیقی که انجام شده است آسیبی به انسان نمی‌رساند و سازگار با محیط‌‌زیست است. ژل آتش‌بر تولید و ساخت داخلی بوده و در رده پیشگیری از آتش قلمداد می‌شود و در تلاش هستیم که آن را تهیه کرده و در اختیار استان‌های درگیر با آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی قرار دهیم.

آتش‌سوزی جنگل‌ها سال‌هاست بنابه‌دلایلی از جمله گرم‌شدن زمین درحال رخ‌دادن است که علاوه‌بر حمایت از دانش‌بنیان‌ها و مخترعان در ارائه راهکارها و تولید محصولات ضدحریق،  نیاز به آماده‌سازی و فراهم‌کردن زیرساخت‌های مناسب از جمله پایگاه‌های آتش‌نشانی هوایی برای مقابله با این حوادث، تهیه و تحویل امکانات و تجهیزات مدرن به سازمان‌های مربوطه استان‌ها، تخصیص اعتبارات کافی و به موقع را نشان می‌دهد. درغیراین‌صورت هر سال باید شاهد خاکسترشدن میلیاردها دلار ثروت ملی در جنگل‌ها باشیم که افزون بر آن لطمه‌های بزرگ‌تری برای طولانی‌مدت به کشور وارد خواهد کرد. کار دیگری که لازم بوده در این شرایط انجام شود استقرار یگان‌های متخصص و تجهیزشده با آتش‌کوب‌ها، دمنده‌ها، لباس‌ها و دستکش‌های ضد حریق است که به کمک جامعه محلی و کمک‌های داوطلبانه بتوانند در صورت بروز حادثه از همان ساعت‌های ابتدایی آتش‌سوزی شروع به خاموش‌کردن آن کنند.

 

منبع: ایسنا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.