خطر ابتلا به تب برفکی در ﮐﻤﯿﻦ ﺣﯿﺎت‌وﺣﺶ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ‌ﺷﺪه ﺟﻬﺎن‌ﻧﻤﺎ

کد مطلب: 1714
  • 11 خرداد 1399
  • 11:10
  • 0 دیدگاه
  • 566 بازدید
  • Article Rating

مدیرکل حفاظت محیط‌زﯾﺴﺖ اﺳﺘﺎن ﮔﻠﺴﺘﺎن گفت: ﺧﻄﺮ ﺗﺐ ﺑﺮﻓﮑﯽ در ﮐﻤﯿﻦ ﺣﯿﺎت‌وﺣﺶ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ‌ﺷﺪه ﺟﻬﺎن‌ﻧﻤﺎ است و دام‌های این منطقه را تهدید می‌کند.

محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: ﺑه دﻧﺒﺎل ﻣﺸﺎﻫﺪه دام‌های ﮔﻮﺳﻔﻨﺪی آﻟﻮده و مبتلا به تب ﺑﺮﻓﮑﯽ در د‌اﻣﺪار‌ی‌های ﺳﻨﺘﯽ ﻣﺠﺎور و ﭘﺮاﮐﻨﺪه در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ‌ﺷﺪه ﺟﻬﺎنﻧﻤﺎ، گروهی از داﻣﭙﺰﺷﮑﺎن و ﻣﺤﯿﻂﺑﺎﻧﺎن اﺳﺘﺎن ﮔﻠﺴﺘﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺶ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ دام‌ها و آﺑﺸﺨﻮ‌رﻫﺎ اﻗﺪام کردند.

ﮐﻨﻌﺎﻧﯽ اﻓﺰود: ﺑﯿﻤﺎری ﺗﺐ ﺑﺮﻓﮑﯽ ﻧﻮﻋﯽ ﺑﯿﻤﺎری وﯾﺮوﺳﯽ ﺧﻄﺮﻧﺎک و ﺑﺸﺪت ﻣﺴﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ دﻫﺎن و ﭘﺎی دام‌ها را درﮔﯿﺮ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ و ﺑﺎ ﺗﺐ ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺷﯿﻮع آن در دام‌های اﻫﻠﯽ ﺧﻄﺮ اﻧﺘﻘﺎل ﺑﯿﻤﺎری ﺑﻪ ﺑﺴﯿﺎری از زوج ﺳﻤﺎن و ﻧﺸﺨﻮارﮐﻨﻨﺪﮔﺎن وﺣﺸﯽ وﺟﻮد دارد.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ ﮔﻠﺴﺘﺎن ﮔﻔﺖ: بیماری از راه ﺗﻤﺎس ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﯾﺎ ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ ﺗﺮﺷﺤﺎت دام ﺑﯿﻤﺎر، از قبیل اﺑﺰار و وﺳﺎﯾﻞ ﮐﺎر، ﺧﻮدروﻫﺎی ﺣﻤﻞ دام و از ﻫﻤﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮ اﺳﺘﻔﺎده از آﺑﺸﺨﻮرﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺎ ﺣﯿﺎت‌وﺣﺶ و ﻋﻠﻮﻓﻪ‌های آلوده اﻧﺘﻘﺎل ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ.

ﮐﻨﻌﺎﻧﯽ اﻓﺰود: در راﺳﺘﺎی ﮐﻨﺘﺮل و ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺑﯿﻤﺎری ﺗﺐ ﺑﺮﻓﮑﯽ، ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽ آﺑﺸﺨﻮرﻫﺎ و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ورود و ﺗﺮدد دام‌های آﻟﻮده ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖﺷﺪه ﺟﻬﺎنﻧﻤﺎ و ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﮑﺎر و ﺗﯿﺮاﻧﺪازی ﻣﻤﻨﻮع ﭼﻠﭽﻠﯽ در دﺳﺘﻮر ﮐﺎر اداره ﮐﻞ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﮔﻠﺴﺘﺎن ﻗﺮار دارد.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ ﮔﻠﺴﺘﺎن گفت: ﯾﮑﯽ از مهم‌ترین اﻗﺪاﻣﺎت اﯾﻦ اداره ﮐﻞ اﻋﺰام ﺗﯿﻢﻫﺎی ﻣﺤﯿﻂﺑﺎﻧﺎن ﻫﻤﺮاه با ﻣﺎﻣﻮرﯾﻦ داﻣﭙﺰﺷﮑﯽ اﺳﺘﺎن در ﻣﻨﻄﻘﻪﺣﻔﺎﻇﺖ ﺷﺪه ﺟﻬﺎنﻧﻤﺎ و ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﮑﺎر و ﺗﯿﺮاﻧﺪازی ﻣﻤﻨﻮع ﭼﻠﭽﻠﯽ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ دام‌های آﻟﻮده و واﮐﺴﯿﺎﻧﺴﯿﻮن آن‌ها و ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽﮐﺮدن آﺑﺸﺨﻮرﻫﺎ هرچه سریع‌تر اﻗﺪام کنند.

همان‌طور که گفته‌شده بیماری تب برفکی بسیار مسری بوده بنابراین اگر مامورین دامپزشکی منطقه هرچه سریع‌تر اقدامات فوق را انجام ندهند باتوجه به شیوع این بیماری در کشور امکان آلودگی دام‌های حیات‌وحش منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما دور از ذهن نخواهد بود و از آن‌جایی که درحال‌حاضر باکمبود واکسن تب برفکی در کشور مواجه هستیم درصورت عدم پیشگیری این بیماری قطعا حیات‌وحش این منطقه دچار بحران خواهد شد.

 

منبع:  حکیم مهر

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.