بخش عمده قاچاق دام زنده به عراق از مرزهای بانه و پیرانشهر

کد مطلب: 1759
  • 26 خرداد 1399
  • 15:50
  • 0 دیدگاه
  • 1185 بازدید
  • Article Rating

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: به‌طورقطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور انجام می‌شود روی کمبود عرضه و گرانی آن در ماه‌های آینده تاثیرمی‌گذارد، ازاین‌رو باید جلوی قاچاق گرفته شود.

در دو سال گذشته یکی از معضلات تنظیم بازار، کنترل قیمت گوشت قرمز بوده است، باوجوداینکه بیش از دودرصد از نیاز بازار وارد می‌شد، درحال‌حاضر مسئولان می‌گویند میزان تولید کشور با تقاضا همخوانی دارد، هرچند بخشی از دام‌ها به صورت قاچاق از شهرهای پیرانشهر و بانه به مقصد عراق فرستاده می‌شود و این قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور رخ می‌دهد روی کمبود عرضه در ماه‌های آینده تاثیرمی‌گذارد، ازاین‌رو باید جلوی آن گرفته شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تایید افزایش قاچاق دام زنده از کشور گفت: درحال‌حاضر قیمت دلار افزایش پیدا کرده و بسیاری از قاچاقچیان، دام را از مرز غربی کشور به عراق و سایر کشورهای عربی صادر می‌کنند که بخش عمده آن از مرزهای بانه و پیرانشهر انجام می‌شود، زیرا دارای مرز خاکی است، البته به سایر کشورهای عربی همچون کویت و... نیز قاچاق به‌صورت محدود انجام می‌شود، چراکه انتقال دام زنده از مرز آبی سخت‌تر است.

علی‌اصغر ملکی با اشاره به اینکه مسئولان باید جلوی قاچاق دام را بگیرند، افزود: در شرایط کنونی به‌دلیل نزدیک‌شدن به فصل گرما و پشت‌سرگذاشتن قرنطینه میزان تقاضای گوشت قرمز کم شده است، اما در شهریور و مهرماه دوباره تقاضا برای گوشت افزایش می‌یابد و به‌طورقطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی رخ می‌دهد روی کمبود عرضه و افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه‌های آینده تاثیرمی‌گذارد، ازاین‌رو باید جلوی قاچاق گرفته شود.

او با رد این موضوع که دام‌های ماده از سوی کشورهای همسایه خریداری می‌شود، اظهارکرد: درحال‌حاضر دام‌هایی که به کشورهای همسایه قاچاق می‌شوند برای کشتار است، به‌همین‌دلیل دام‌های‌ نر بیشتر قاچاق می‌شوند.

 

مخالف آزادسازی صادرات دام زنده از کشور هستیم

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره خبری که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده مبنی‌براینکه برخی کشورها با هدف آسیب به تولید دامپروری در ایران دام‌های ماده را با قیمت بالا می‌خرند، گفت: چند سال پیش کشورهای همسایه برای پرورش گوسفند دام‌های ماده قاچاق‌شده از ایران را با قیمت مناسب می‌خریدند، اما درحال‌حاضر همچین ادعایی درست نیست.

ملکی با تاکید براینکه مخالف آزادسازی صادرات دام زنده از کشور هستیم، اظهارکرد: درحال‌حاضر میزان تولید گوشت قرمز در کشور کافی است و تقاضای داخلی را تامین می‌کند، اما در شرایط کنونی نباید مجوز صادرات گوشت هم داده شود، زیرا گوشت تولیدی ایران کیفیت خوبی دارد و لزومی ندارد با این قیمت گران دلار چندماه بعد گوشت‌های بی‌کیفیت کشورهای همسایه را وارد کنیم. ازطرف‌دیگر مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور سالانه 8 کیلوگرم است، درحالی‌که میزان استاندارد آن 12.5کیلوگرم است و میانگین مصرف ایران فاصله زیادی با میانگین جهانی مصرف گوشت قرمز دارد.

 

کشتار دام‌های مولد در تهران

ملکی با اشاره به اینکه قبلا کشتار دام‌های مولد در تهران انجام نمی‌شد، اما درحال‌حاضر این نوع دام در تهران کشتار می‌شود، تصریح کرد: به‌دلیل‌اینکه میزان مجموع دام در کشور افزایش‌یافته و تقاضا هم کم شده است، میزان دام قابل کشتار نیز رشدیافته و ازطرف‌دیگر به پایان علوفه صحرا نزدیک می‌شویم به‌همین‌دلیل کشتار دام‌های مولد هم در تهران انجام می‌شود.

او با تاکید براینکه تا الان در تامین نهادهای دام مشکلی نداشته‌ایم، گفت: زیرا امسال بارش باران خوب بوده، البته در تهران ممکن است برخی گاوداری‌های تازه تاسیس به‌دلیل هزینه‌های بیمه و... تعطیل شده باشند اما گاوداری‌های بزرگ همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تاکید براینکه گوشت قرمز درحال‌حاضر بازار آرامی دارد، به‌طوری‌که گوشت شقه بدون دنبه کیلویی 100 هزارتومان به‌فروش می‌رسد، اظهارکرد: با توجه به گرانی‌هایی که در بازار به‌وجودآمده میزان قدرت خرید مردم کاهش یافته است. ازطرف‌دیگر در فصل گرما قرارداریم و رستوران‌های بین‌راهی هم به‌دلیل کرونا تعطیل هستند و تقاضا برای گوشت پایین آمده، به‌همین‌دلیل قیمت گوشت تغییری نداشته، ازاین‌رو در چندماهه پیش‌رو واردات گوشت نیاز نداریم.

تاثیر قاچاق دام بر قیمت گوشت قرمز

ملکی درباره تاثیر قاچاق دام بر قیمت گوشت قرمز، اظهارکرد: اگر قاچاق دام کنترل شود یا در هفته‌های آینده مجوز صادرات دام داده نشود قیمت گوشت بالا نمی‌رود، هرچند ما بارها اعلام کردیم که مخالف صادرات هستیم و درحال‌حاضر هم همچنان ممنوع است. از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که ادامه خروج دام زنده به‌صورت قاچاق احتمال افزایش قیمت گوشت را بیشتر می‌کند.

او درباره تاثیر شیوع کرونا بر قیمت دام زنده در کشور، اظهارکرد: درحال‌حاضر بیماری کرونا ارتباطی به دام ندارد و البته حمل‌ونقل دام هم کنترل می‌شود تا جابه‌جایی بیش‌از‌اندازه بین استان‌های مرزی انجام نشود، زیرا ممکن است بخشی از این انتقال دام با هدف قاچاق باشد، همچنین هر منطقه‌ای تقاضای خاص خودش را دارد، که باید عرضه و تقاضای آن متناسب شود.

در دو سال گذشته یکی از معضلات تنظیم بازار، کنترل قیمت گوشت قرمز بوده است، باوجود‌اینکه بیش از دودرصد نیاز بازار وارد می‌شد، درحال‌حاضر مسئولان می‌گویند میزان تولید کشور با تقاضا همخوانی دارد، هرچند بخشی از دام‌ها به‌صورت قاچاق از شهرهای پیرانشهر و بانه به مقصد عراق فرستاده می‌شود و این قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور رخ می‌دهد روی کمبود عرضه در ماه‌های آینده تاثیرمی‌گذارد، ازاین‌رو باید جلوی آن گرفته شود.

سوال مهم این است که چگونه این دام‌ها به‌راحتی از مرز‌های کشور قاچاق می‌شود، آیا سیستم نظارت قوی‌ای وجود ندارد تا از قاچاق دام جلوگیری کند؟

قاچاق این‌گونه دام‌ها از داخل به خارج و چه بالعکس مشکلات فراوانی را برای هر دو کشور ایجاد می‌کند، برای مثال می‌توان به انتقال سویه‌های جدید تب‌برفکی، افزایش قیمت گوشت، انتقال بیماری‌های جدید دام و طیور و... اشاره کرد.

همان‌طورکه اشاره شده است به‌دلیل قیمت دلار و به‌صرفه‌بودن فروش دام در خارج از کشور و راکد‌بودن بازار خریدوفروش دام در کشور دام‌داران داخلی راغب به فروش دام‌های خود به دلالان و یا قاچاقچیان دام هستند، اگر دولت برنامه حمایتی مناسبی از دامداران در شرایط سخت کرونا که مصرف گوشت در کشور کاهش پیدا کرده است، داشته باشد هرگز شاهد قاچاق دام و و مشکلات پس از آن را نخوهیم بود.

 

منبع: حکیم مهر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.