امسال رکورد صادرات تخم مرغ شکست

کد مطلب: 2820
  • 22 تیر 1399
  • 12:12
  • 0 دیدگاه
  • 489 بازدید
  • Article Rating

نبی‌پور گفت: بنابر آمار در سه ماهه نخست سال، بالاترین میزان صادرات تخم‌مرغ را در ۱۰ سال گذشته داشته ایم.

ناصر نبی‌پور رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، از کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۹ هزار و ۵۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۱۹ هزار تومان است.

او با انتقاد از عرضه هر شانه تخم‌مرغ با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها افزود: درحال‌حاضر سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، تنها به مرغداران فشار می‌آورد و نظارتی بر مغازه‌ها و خرده‌فروشی‌ها ندارد.

نبی‌پور قیمت تمام‌شده هر کیلو تخم‌مرغ را ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، واحد‌های مرغداری استان سمنان را به جرم گران‌فروشی جریمه کرده است.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت تولید تخم‌مرغ گفت: اگرچه تولید اسمی تخم‌مرغ ۲ هزار و ۹۰۰ تن است، اما به‌دلیل کمبود نهاده دامی ۲۴ تا ۲۵درصد کمتر تولید می‌شود.

او با اشاره به اینکه صادرات در سه‌ماه نخست سال به بالاترین حد رسیده است، بیان کرد: بنابر آمار گمرک، صادرات تخم‌مرغ در سه‌ماه نخست سال به بالاترین حد در ۱۰ سال گذشته رسیده است، درحالی‌که تخم‌مرغ در این مدت کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار در پایان تصریح کرد: بنابر آمار متوسط قیمت تخم‌مرغ در سه‌ماه نخست سال ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بود که این امر بیانگر عرضه تخم‌مرغ، یک هزار و ۵۰۰ تومان زیر قیمت مصوب است، این درحالی است که مسئولان به بهانه تنظیم بازار داخل، صادرات را متوقف کردند.

درصورتي‌که وضعيت نهاده‌هاي دامي در مرغداري‌ها حل نشود و قيمت تمام‌شده تخم‌مرغ نسبت به فروش آن بالا باشد در آينده نه چندان دور شاهد رکود اين صنعت خواهيم شد.

با ايجاد مشکلات و افزايش هزينه، بسياري از مرغداري‌ها گله‌هاي خود را از چرخه توليد حذف مي‌کنند و در طي دراز مدت تبديل به واردکننده تخم‌مرغ مي‌شوند. بسياري از توليدکنندگان مشکلات نقدينگي درجهت خريد نهاده‌هاي دامي دارند که بدون حمايت دولت و ارائه راهکار مناسب برطرف نمي‌شود.

با توجه به میزان تولید داخل، صادرات مدیریت شده محصول می‌تواند ضمن جلوگیری از زیان مرغداران به ایجاد تعادل در بازار داخل کمک کند. با توجه به ظرفیت تولید داخل باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که جوجه‌ریزی در طول سال بسته به نیاز بازار به درستی مدیریت شود تا با عرضه متناسب نیاز بازار، نوسانی اتفاق نیفتد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.