علت افزایش قیمت گوشت مرغ تعلل در تامین نهاده‌های دامی است

کد مطلب: 2782
  • 08 تیر 1399
  • 11:01
  • 0 دیدگاه
  • 488 بازدید
  • Article Rating

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: عملکرد وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باعث شده تا مرغداران در تامین نهاده دچار مشکل شوند و اقدام به جوجه‌ریزی نکنند.

«جلال محمودزاده» نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در زمینه افزایش شدید قیمت گوشت مرغ در بازار، گفت: طی ماه گذشته در رسانه‌ها اعلام کردم به‌دلیل ضعف عملکرد سازمان پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین عدم تامین نهاده‌های دامی تعدادی از مرغدارانی که نقدینگی کافی در اختیار ندارند جوجه‌ریزی نمی‌کنند و تولید مرغ در کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که وظیفه تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی را برعهده دارد باید ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی را برای یک سال تا شش‌ماه پیش‌بینی و تامین کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت براساس دستورالعمل تامین کالاهای اساسی و ذخیره استراتژیک عمل نکرده‌اند، افزود: ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی نیاز 5 تا 10 روز کشور را تامین می‌کند، کمبود ذخیره نهاده‌های دامی تهدیدی برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی را از 5 ماه گذشته تامین نمی‌کند، تصریح کرد: عدم تخصیص ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی باعث شده تا واردکنندگان اقدام به واردات نکنند، درحال‌حاضر تعداد بسیار زیادی کشتی حامل نهاده‌های دامی و کود شیمیایی در بنادر منتظر تخصیص ارز هستند و از تخلیه بار خودداری می‌کنند.

محمودزاده با تاکید بر اینکه نرخ ارز افزایش یافته و حدودا به مرز 20 هزار تومان رسیده، در چنین شرایطی واردات نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان مرغ گوشتی با ارز آزاد صرفه اقتصادی ندارد و هزینه تولید محصولات را بالا می‌برد، عنوان کرد: باید توجه شود تداوم عدم تامین نهاده مورد نیاز دامداران و مرغداران قیمت گوشت مرغ را حتی می‌تواند به 25 هزار تومان برساند.

دولت باید در وهله اول ارز مورد نیاز برای ترخیص نهاده‌هایی که در گمرک رسوب کرده است، تخصیص دهد تا بازار از این آشفتگی خارج شود و در مرحله بعد با دلالان و واردکنندگان سودجو نهاده که نهاده‌های دامی را با ارز نیمایی خریداری کرده‌اند و با قیمت بالا در بازار آزاد عرضه می‌کنند به‌طور جدی برخورد کند. همچنین با برطرف‌کردن اشکالات سامانه بازارگاه، به فروش مستقیم و بی‌واسطه نهاده به دامداران کمک کند.

به‌طورحتم با برطرف‌شدن این مشکلات و و نظارت قوی دولت بر بازار دیگر با افزایش قیمت فرآورده‌های مواجه نخواهیم بود.

 

منبع:  حکیم مهر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.