خودکفایی روغن در کما

کد مطلب: 2769
  • 04 تیر 1399
  • 11:06
  • 0 دیدگاه
  • 425 بازدید
  • Article Rating

غلامحسین خدرایی، معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، بر ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات روغن خام و دانه‌های روغنی در کشور تاکید کرد.

معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه یک برنامه چهارساله در زمینه توسعه کشت دانه‌های روغنی تدوین کرده تا ضریب خوداتکایی روغن خوراکی در کشور بین ۴۰ تا ۴۵‌درصد افزایش پیدا کند. تحقق این برنامه مستلزم چند پیش شرط اساسی از جمله تعیین مناسب قیمت‌های خرید تضمینی دانه‌های روغنی، حذف ارز دولتی از واردات دانه‌های روغنی و… است.

خدرایی اظهارداشت: اگر قرار باشد دانه‌های روغنی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شود کشاورزان توان رقابت با واردات روغن و دانه‌های روغنی را ندارند چون قیمت برای واردکنندگان خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود.

وی اظهارداشت:  خرید تضمینی کلزا درحال‌حاضر چهار هزار و ۶۶۰ تومان و سویا سه هزار و ۸۰۰ تومان است که به‌هیچ‌وجه با سایر محصولات دیگر مثل برنج، سیب زمینی، پیاز، سبزی و صیفی جات قابل رقابت نیست در نتیجه کشاورز به‌دنبال کشت محصولاتی می‌رود که اقتصادی‌تر باشد.

معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر ارز دولتی از روی دانه‌های روغنی برداشته شود تولید این دانه‌ها در داخل با سایر کشورهای جهان قابل رقابت خواهد بود و حتی ممکن است کارخانه‌های روغن کشی داخلی به‌سراغ کشاورزان بیایند و با آنان کشت قراردادی انجام دهند. این اقدام می‌تواند راهکار خیلی مناسبی برای توسعه کشت دانه‌های روغنی و به تبع تولید روغن خوراکی در کشور باشد. اگر ارز ترجیحی واردات روغن خام و دانه‌های روغنی حذف شود کشت در داخل به صرفه می‌شود در ضمن کارخانه‌های روغن کشی هم به سمت خرید داخل تمایل پیدا می‌کنند و کشت دانه‌های روغنی خود به خود در کشور جان می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای مصرف‌کننده روغن خوراکی هم باید به نوعی برنامه‌ریزی شود که با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دچار مشکل نشود.

معاون طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشورهای دنیا هیچ‌وقت به واردات یارانه پرداخت نمی‌کنند بلکه به تولید یا به مصرف‌کننده یارانه می‌دهند.

وی ادامه داد: ارز دولتی از روی واردات شکر برداشته شده آیا مشکلاتی برای جامعه ایجاد شد بدون شک هیچ اتفاقی در بازار و مصرف این کالا ایجاد نشد. اگر ارز دولتی از روی واردات روغن خام و دانه‌های روغنی برداشته شود کشت و توسعه دانه‌های روغنی در داخل جان می‌گیرد.

محمد جعفری، مدیر برنامه‌ریزی انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی کشور نیز دراین‌باره گفت: طرح ۱۰ ساله توسعه کشت دانه‌های روغنی در سال ۱۳۸۰ تدوین شد. بر اساس این طرح قراربود پس از پایان ۱۰ سال ۷۰‌درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق دانه‌های تولید داخل تامین شود. این طرح با تغییر سیاست‌گذاران یا تغییر دولت‌ها در کشور به سرانجام خاصی نرسید. یکی از بزرگترین مشکلات طرح مزبور این بود که طرح ۱۰ ساله مبتنی بر فرآیند تولید بود و دولت به بخش بازرگانی توجهی نکرده بود. دولت جدا از بحث تولید می‌بایست تعرفه مناسب برای واردات روغن خام و کنجاله اعمال می‌کرد.

همچنین در رابطه با واردات دانه­های روغنی با ارز دولتی چندی پیش مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی نیز اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به روغن را مانع خودکفایی این محصول و توانایی رقابت تولیدکننده داخلی با محصول خارجی بیان کرده است.

علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما باید سیستم واردات را اصلاح کنیم، افزود: اگر امروزه انحصار واردات روغن و شکر در اختیار ۵ نفر قرار دارد، فرض می‌کنیم که این ۵ نفر رفتند و حتما ۵ شخص دیگر عهده دار این کار خواهند شد. ما به دنبال این هستیم که با ساماندهی فرآیند تولید در کشور، در شرایط بحرانی نیاز به واردات نداشته باشیم.

تاکید کرد: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به روغن و شکر باعث می‌شود تا تولیدکننده داخلی توانایی رقابت با محصول خارجی را نداشته باشد ضمن اینکه زمانی‌که ما فضای رقابتی نداشته باشیم، کشاورز اقبالی به کاشت دانه روغنی نشان نمی‌دهد.

علاوه‌بر مسئله ارز دولتی برای واردات، قیمت تضمینی دانه روغنی 5500 به شورای اقتصاد  پیشنهاد شده که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت خرید تضمینی کلزا حتی درصورتی‌که رقم پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی تصویب شود به اندازه‌ای نیست که کشاورزان را به سمت کشت کلزا هدایت کند. با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، قیمت تمام‌شده تولید کشاورزان افزایش یافته است، بنابراین دولت اگر به دنبال این است که کشاورزان به سمت کشت محصولات اساسی و ضروری سوق داده شوند باید حمایت‌های ویژه‌ای از آن‌ها داشته باشد.

 

منبع: مهر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.