مزارع کشاورزی در خطر هجوم ملخ‌ها

کد مطلب: 1764
  • 26 خرداد 1399
  • 16:57
  • 0 دیدگاه
  • 638 بازدید
  • Article Rating

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی گفت: از مهرماه سال گذشته تاکنون در مساحت حدود ۳۸۰هزار هکتار از مزارع با ملخ صحرایی مبارزه شد و پیش‌بینی می‌شود در شهریورماه با هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی مواجه باشیم.

علی‌مراد سرافرازی از افزایش ۳۰درصدی قیمت برخی از آفت‌کش‌ها در کشور خبر داد و اظهارکرد: تنها بخشی از افزایش قیمت مربوط به حذف ارز مرجع از واردات آفت‌کش‌ها است و نزدیک به ۷۰درصد سموم در کشور فرموله می‌شوند که افزایش سایر مواد اولیه مصرفی در ساخت آفت‌کش‌ها نیز در بالارفتن قیمت تاثیرگذار بوده است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه از مهرماه گذشته حدود ۷۴هزار تن آفت‌کش وارد کشور شده است، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید آفت‌کش‌ها با سازمان حفظ نباتات منعقد شد اما به‌دلیل اینکه تولید ماده تکنیکال تولید آفت‌کش بسیار هزینه‌بر است، شرکت‌های دانش‌بنیان رغبتی برای تولید این محصول که ماده اصلی در تولید سموم است ندارد، برای اینکه تولید مقرون به صرفه باشد نیاز به بازار صادراتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

سرافرازی درخصوص موج دوم حمله ملخ‌های صحرایی به مزارع کشاورزی، یادآور شد: از مهرماه سال گذشته تا کنون در حدود ۳۸۰هزار هکتار از مزارع با ملخ صحرایی مبارزه شد و پیش‌بینی می‌شود در شهریورماه با هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی مواجه باشیم. هم‌اکنون در ۱۰ استان کشور مبارزه با ملخ صحرایی درحال انجام است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مبارزه با سن‌زدگی برای افزایش کیفیت گندم از اهداف سازمان حفظ نباتات است، خاطرنشان کرد: در مساحت حدود یک ‌میلیون و ۸۰۰هکتار از مزارع گندم کشور با آفت سن گندم مبارزه شده است.

سرافرازی با بیان اینکه کاهش مصرف سموم پرخطر برای کاهش تاثیرات آفت‌کش‌ها بر روی موادغذایی و  محیط‌زیست در دستور کار قرار دارد، گفت: درحال‌حاضر ۲ سم پرخطر پرمصرف در بخش کشاورزی حذف شده است و همچنین واردات ۳۰ نوع آفت‌کش عملا ممنوع شد.

طبق گفته معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی سالانه ۱۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که برای جلوگیری و کاهش خسارات ناشی از انواع آفات محصولات کشاورزی باید اقدامات و اعتبارات لازم از جمله تامین سم لازم، فراهم گردد تا در مبارزه علیه آفات دچار مشکل نشویم. اگر با آفات مبارزه نشود قطعا تولید آسیب می‌بیند که دراین‌صورت مشکلات فراوانی از نارضایتی کشاورزان گرفته تا بحث امنیت غذایی به‌وجودمی‌آید.

 

منبع: ایسنا

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.