مراقب وبا باشیم

کد مطلب: 1747
  • 20 خرداد 1399
  • 17:40
  • 0 دیدگاه
  • 531 بازدید
  • Article Rating

این روزها ویروس کرونا همه را دچار سردرگمی کرده و از بیماری‌های شایع فصل گرما از جمله وبا غافل شده‌ایم، درحالی‌که این بیماری از مسری‌ترین بیماری‌ها در طول تاریخ بوده و باید مراقب باشیم تا غافلگیر نشویم.

برخی متخصصان بیماری‌های عفونی براین باورند که وبا (التور) نوعی بیماری حاد اسهالی است که این بیماری در اثر تولید و تجمع سم میکروب وبا در روده باریک ایجاد می‌شود و در برخی موارد باعث ازدست‌رفتن سریع آب و الکترولیت‌های بدن از طریق روده می­گردد و درصورتی‌که درمان نشود باعث شوک و سرانجام منجر به مرگ می‌شود.

به گفته آن‌ها، وبا معمولا از طریق آلودگی آب و غذا به مواد مدفوعی منتقل می‌شود و یک خطر همیشگی برای بسیاری از کشورهای جهان است. اماکن و جوامع پرجمعیت از جمله اردوگاه‌ها، پادگان‌ها، زندان بیشتر از همه در معرض خطر قرار دارند و تعداد موارد بیماری به‌سرعت می‌تواند افزایش یابد. بهترین راه پیشگیری از وبا، بهبود و تامین آب آشامیدنی سالم، بهسازی محیط، سلامت غذا و آمادگی و هوشیاری جامعه است.

عباس مدنی متخصص بیماری‌های عفونی در این زمینه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: وبا می‌تواند به‌طور مستقیم از طریق دست‌های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل شود.

وی می‌افزاید: این بیماری عفونی از طریق غیرمستقیم نیز با مصرف آب آلوده منابع آب حفاظت نشده مانند چاه‌ها، دریاچه‌ها، جوی‌ها و غیره، استحمام یا شست‌وشوی لوازم آشپزخانه در آب آلوده، شست‌وشوی سبزی و میوه‌ها با آب آلوده، غذاهای آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبارکردن غذاهایی مانند یر، برنج پخته، تخم‌مرغ در خارج از یخچال، غذاهای دریایی ناپخته و خام مثل صدف، ماهی و تغذیه کودکان و نوزادان با بطری (آلوده) به‌جای شیرمادر نیز می‌تواند یک عامل انتقال باشد.

این پزشک با بیان اینکه افراد در مواقع ابتلا به اسهال حاد آبکی شدید با دفعات بسیار زیاد باید به مراکز بهداشتی درمانی و یا پزشک مراجعه کنند، می‌افزاید: درمان سریع کم‌آبی در مطب یا درمانگاه، نمونه‌برداری از مدفوع برای کشف سریع بیماری وبا ضروری است.

مدنی درباره راه‌های پیشگیری از بیماری‌های اسهالی از جمله وبا می‌گوید: از آب آشامیدنی سالم استفاده شود، در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه‌شده و لوله‌کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، آب چشمه‌ها و غیره استفاده می‌شود حتما قبل از مصرف، آب­جوشانده و یا کلرزنی شود.

وی توصیه می‌کند: در فصل گرما از سبزیجات و میوه‌جات شسته و ضدعفونی شده استفاده، قبل از تهیه غذا و توزیع غذا، قبل از خوردن غذا، قبل از دادن شیر یا غذا به کودک حتما دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

مدنی تاکید می‌کند: افراد از مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی مثل آب‌میوه، معجون، بستنی، ساندویچ و شیرموز خودداری، از دست‌فروش‌ها (آب‌زرشک فروشی‌ها، گردو فروشی‌ها، بلال فروشی‌ها و غیره) خرید نکنند و مواد غذایی را از دسترس مگس و آلودگی‌های دیگر دور نگه دارند.

 

ارتباط سوءتغذیه با ابتلا به وبا

فاطمه احمدی متخصص بیماری‌های عفونی نیز در این زمینه می‌گوید: افرادی که وضع تغذیه مناسبی نداشته و از سوءتغذیه رنج می‌برند شانس بیشتری برای ابتلا به وبا دارند.

وی با بیان اینکه دوره کمون بیماری چند ساعت تا چند روز و به‌طورمعمول در حدود دو تا سه روز است، می‌گوید: بعد از طی دوره کمون ۱۲ ساعته تا ۶ روزه، اکثر موارد وبا به‌صورت بدون علامت یا با علائم بالینی مختصری تظاهر می‌کند، به‌طوری‌که به ازای هر یک مورد بیمار مبتلا به وبا دارای علامت در حدود ۲۰ مورد بدون علامت ایجاد می‌شود.

این پزشک اضافه می‌کند: عفونت ناشی از میکروب وبا طولانی‌تر از انواع دیگر بوده و مارد خفیف و بدون علامت بیشتری ایجاد می‌کند و استفراغ بدون حالت‌تهوع، نداشتن تب، دل‌درد و دل‌پیچه، عطش و تشنگی شدید، افزایش ضربان قلب، کاهش فشارخون و غیرقابل لمس بودن نبض مچ دست از علائم وبا است.

احمدی می‌گوید: برای جلوگیری از ابتلا به وبا باید میوه و سبزیجات را به‌طور کامل شست‌وشو داد به‌طوری‌که به مدت پنج دقیقه آن‌ها را با آب تمیز و سالم شست‌وشو داده تا تخم انگل‌ها جدا شود.

 

 

منبع: ایرنا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.