هشدار جدی سازمان بهداشت جهانی دام درباره یک بیماری زئونوز جدید

کد مطلب: 2886
  • 28 مرداد 1399
  • 13:55
  • 0 دیدگاه
  • 1043 بازدید
  • Article Rating

ویروس VSV یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که با افزایش آمار مبتلایان به این ویروس، اخیرا مجمع سازمان بهداشت جهانی دام و سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی ایالت کانزاس در ارتباط با شیوع این بیماری در سراسر دنیا هشدارهای جدی داده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، ویروس وزیکولار استوماتیت یا VSV یک بیماری ویروسی است که برای اولین‌‎بار در اسب‌های وحشی کشف شد. اما در سال‌های اخیر و با تغییر خاستگاه این ویروس، سایر دام‌های مزرعه‌ای اعم از گاو و گوسفند از ابتلا به آن دیگر مصون نیستند.

این بیماری در واقع یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که برای اولین‌بار در اسب‌های جنوب کانزاس رویت شده است، به‌همین‌دلیل هم لقب زادگاهش یعنی ویروس کانزاس را با خود به یدک می‌کشد.

با افزایش آمار مبتلایان به این ویروس، گزارشات اخیر مجمع سازمان بهداشت جهانی دام و سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی ایالت کانزاس نیز حاکی از هشدارهای جدی در ارتباط با شیوع این بیماری در سراسر دنیا است.

«جاشوا کلی» یکی از مقامات مجمع سازمان بهداشت جهانی دام می‌گوید: ما در دهه‌های اخیر شاهد مبادلات دامی و ­گوشتی گسترده‌ای بین اکثر کشورهای جهان بوده‌ایم و همین امر هم موجب چرخش ویروس کانزاس در سراسر دنیا می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان می‌کند: ویروس کانزاس برای اولین‌بار در اسب‌ها مشاهده شده است، اما اکنون شاهد افزایش روز افزون آن در سایر حیوانات از جمله گاوها و گوسفندها هستیم.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: اگر سازمان بهداشت جهانی و صنعت دامپروری تمامی کشورها در ارتباط با ویروسVSV اقدامات سریع و هوشمندانه‌ای را اتخاذ نکند، ما شاهد یک همه‌گیری دیگر بین انسان و حیوان خواهیم بود.

انتقال بیماری VSV از طریق شیر و گوشت آلوده

علائم بیماری وزیکولار استوماتیت در اسب‌ها و سایر دام‌ها دارای تشابهات زیادی است. به‌طوری‌که در دام معمولا همراه با علائم مشخصی از قبیل زخم پوست پوزه حیوان، گوش‌ها و شکم ظاهر می‌شود.

از جمله علائم دیگر این بیماری می‌توان به تاول‌های دهان، زبان و لثه همراه با درد اشاره کرد. دام‌هایی که به این بیماری مبتلا هستند اصولا از خوردن و نوشیدن خودداری می‌کنند که این موضوع منجر به کاهش وزن سریع حیوان می‌‌شود.

به‌گفته متخصصین سازمان بهداشت جهانی، امکان ابتلا انسان از طریق نگهداری حیوان بسیار پایین است و انتقال این بیماری تنها از طریق شیر و گوشت آلوده حیوان ممکن خواهد بود که در نهایت منجر به ایجاد علائمی از قبیل آنفولانزا در انسان خواهد شد.

براساس گزارشات متخصصین سازمان بهداشت جهانی، امکان ابتلای انسان از طریق نگهداری حیوان بسیار پایین است و انتقال این بیماری تنها از طریق شیر و گوشت آلوده حیوان ممکن خواهد بود که در نهایت منجر به ایجاد علائمی از قبیل آنفولانزا در انسان خواهد شد.

انتقال ویروس vsv از طریق نیش حشرات و پخش هوای تنفس حیوان آلوده

انتقال ویروس از حیوان به حیوان دیگر از طریق نیش حشرات و پخش هوای تنفس حیوان آلوده در محیط بسته اصطبل رخ می‌دهد. گفتنی است این ویروس به مدت پنج تا هفت روز و گاهی هم بیشتر در بدن حیوان زنده به رشد خود ادامه می‌دهد و سپس علائم بیماری به مرور زمان ظاهر خواهند شد.

بررسی مستمر و دوره‌ای پوست و دهان حیوانات؛ بهترین راه پیشگیری از شیوع ویروس VSV در دامپروری‌ها

ازآنجایی‌که هنوز هیچ واکسن و درمان قطعی برای ویروس VSV کشف نشده است، اقداماتی از قبیل بررسی پوست و دهان حیوانات به‌صورت مستمر و دوره‌ای، جداسازی حیوان مبتلا، تجهیز وسایل و اسپری‌های ضد حشرات برای پیشگیری از بیماری الزامی است.

براساس اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی به‌جز کشور ایالات‌متحده هنوز هیچ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی، آمار و ارقام موارد مبتلاشده را اعلام نکرده است. البته لازم به ذکر است که نبود موارد مبتلا به معنای عدم وجود بیماری نیست بلکه عواملی از قبیل نا آشنایی کشاورزان و کم اهمیت دانستن این موضوع از طرف مقامات دولتی و محلی نیز نقش دارد.

بااین‌وجود براساس گزارشات ماه جولای ۲۰۲۰ وزارت بهداشت آمریکا، ۹۷ مورد جدید به آمار مبتلایان اضافه شده است و ۱۵۷ مورد نیز دوره بیماری را طی کرده و به بهبودی کامل دست یافته‌اند.

از سوی دیگر متیو کانلی، رئیس ارشد سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی کانزاس می‌گوید: ازآنجایی‌که شیوع این بیماری همچنان ادامه دارد ما در انتظار نتایج آزمایشگاه حیوانات علامت‌دار در سایر مناطق هستیم. کلیه اماکن با موارد VSV تایید شده در دو حیوان اسب و گاو قرنطینه شده‌اند. اگر در هر مکان حیواناتی وجود داشته باشند که علائم بالینیVSV  دارند، آن‌ها نیز در قرنطینه قرار می‌گیرند.

وی در ادامه خاطر نشان می‌کند: مدت زمان قرنطینه از زمان شروع علائم در حیوان حداقل ۱۴ روز به‌طول می‌انجامد و تا زمانی‌که یک دامپزشک تمام حیوانات مستعد در محل را معاینه نکند قرنطینه برداشته نخواهد شد.

 

منبع: حکیم مهر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.