افزایش خطر سکته مغزی در بیماران سیگاری مبتلا به کووید-۱۹

کد مطلب: 2857
  • 07 مرداد 1399
  • 15:19
  • 0 دیدگاه
  • 538 بازدید
  • Article Rating

نتایج مطالعه جدید بیانگر آن است که استعمال سیگار و سیگارهای الکتریکی ریسک سکته را در مبتلایان به کووید-۱۹ افزایش می‌دهد.

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد سیگار کشیدن می‌تواند به‌دلیل آسیب به عروق خونی، شدت بیماری کووید-۱۹ را افزایش داده و در نتیجه ریسک سکته مغزی بیشتر می‌شود.

گزارش‌های مربوط به بروز سکته مغزی در بیماران کووید-۱۹ بسیار شایع است. برخی از گزارشات حاکی از آن است که ۳۰‌درصد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با شرایط حاد دچار لختگی خون می‌شوند. اگر این لختگی خون در مغز روی دهد باعث بروز سکته مغزی می‌شود.

برخی گزارشات هم نشان می‌دهد که سیگارکشیدن و استعمال سیگارهای الکتریکی ریسک سکته مغز را در بیماران کووید-۱۹ به‌دلیل آسیب به مانع خون-مغز و ریسک بالاتر لختگی خون افزایش می‌دهد.

به‌گفته محققان، زمانی که بدن به‌دلیل سیگار کشیدن، محروم از اکسیژن می‌شود، میزان فاکتورهای لختگی خون نیز افزایش می‌یابد.

این شرایط همراه با کووید-۱۹ که پروتئین‌های لختگی خون را افزایش می‌دهد، ریسک سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

یک گزارش جدید از یک بیمارستان عصبی در انگلستان مواردی از هذیان، التهاب مغز، آسیب عصبی و سکته مغزی در بیماران مبتلا به COVID-19 را مشخص می‌کند.

گزارش‌های مربوط به سکته مغزی در COVID-19 به‌ویژه افزایش یافته اند. برخی گزارش‌ها تخمین می‌زنند که ۳۰٪ از بیماران مبتلا به COVID-19 لخته‌شدن خون را تجربه می‌کنند که اگر در مغز اتفاق بیفتد، ممکن است باعث سکته مغزی شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، محققان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس پیش از این دریافتند که سیگارکشیدن خطر ابتلا به ویروس را افزایش می‌دهد. آن‌ها اکنون یک بررسی را در مورد چگونگی تاثیر این فعالیت‌ها در خطر اختلال عملکرد عصبی در COVID-19، به‌ویژه در اثر آسیب‌رساندن به رگ‌های خونی در مغز، منتشر کرده‌اند.

آن‌ها دریافتند که استعمال سیگار می‌تواند خطر سکته مغزی در COVID-19 را به‌دلیل آسیب به سد خونی مغزی و همچنین خطر لخته‌شدن خون افزایش دهد.

سیگارکشیدن باعث آسیب واردکردن به ریه‌ها و دستگاه تنفسی می‌شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که فرد را در برابر آنفولانزا نیز آسیب‌پذیرتر می‌کند.

استعمال دخانیات همچنین می‌تواند بر روی سیستم عروقی مغز تاثیر بگذارد، و محققان را بر آن داشته تا شواهدی را در موردتاثیر این فعالیت در علائم عصبی در افرادی که با COVID-19 منقبض شده‌اند، بررسی کنند.

آن‌ها ابتدا شواهد مربوط به SARS-CoV-2 و اختلالات عصبی، از جمله سکته مغزی را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها در یک مطالعه دریافتند که ۴/۳۶ درصد بیماران مبتلا به COVID-19 علائم عصبی دارند. در مقاله دیگری پنج مورد سکته مغزی ناگهانی در بیماران مبتلا به COVID-19 در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال به دلیل لخته‌شدن خون غیرطبیعی در شریان‌های بزرگ آن‌ها یافت شده است.

اما این موضوع چگونه با سیگار کشیدن ارتباط دارد؟ محققان توضیح می‌دهند با مصرف سیگار بدن از اکسیژن محروم می‌شود و میزان عوامل لخته‌شدن خون افزایش می‌یابد.

در ترکیب با COVID-19، که باعث افزایش پروتئین‌های لخته‌شدن خون نیز می‌شود، خطر سکته مغزی افزایش می‌یابد.

به‌نظر می‌رسد COVID-19 این توانایی را دارد که خطر ابتلا به انعقاد خون را افزایش دهد. این در نهایت ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی باشد. 

نویسندگان نتیجه گرفتند که سیگارکشیدن ممکن است با افزایش بیان گیرنده ACE2 ، شدت COVID-19 را افزایش دهد، این ویروس باعث می‌شود سلول‌های بیشتری را ویروسی کند. همچنین مشخص شد که آن‌ها به سد خونی مغزی آسیب می‌رسانند و این باعث افزایش خطر عوارض عصبی می‌شود.

در بیماران مبتلا به COVID-19 که به‌دلیل افزایش عوامل لخته‌شدن خون در مغز، سیگار می‌کشند ، خطر سکته مغزی افزایش یافته است.

 

منبع: مهر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.