افزایش تب مالت ارمغان مصرف لبنیات ناسالم

کد مطلب: 2855
  • 07 مرداد 1399
  • 12:59
  • 0 دیدگاه
  • 493 بازدید
  • Article Rating

 کارشناس مرکز بهداشت استان یزد گفت: تب مالت ارمغان مصرف شیر فله‌ای و لبنیات ناسالم است.

علی‌اکبر تاج فیروزه، کارشناس مرکز بهداشت استان یزد گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۲۵درصد مرگ‌ومیر جهان در رابطه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام  است که این آمار در کشور‌های درحال‌توسعه به یک‌سوم نیز می‌رسد.

او افزود: براساس بررسی‌های صورت‌گرفته معادل ۴۷درصد بیماری‌های انسان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق حیوانات انتقال می‌یابد. همچنین در ۴۰ سال اخیر بسیاری از بیماری‌های عفونی جدید در بخش‌هایی از دنیا شایع شده که بخش وسیعی از آن‌ها جزء بیماری مشترک یا اصطلاحا زئونوز بوده است.

تاج فیروزه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که از حیوان به انسان منتقل می‌شود، تب مالت است. این بیماری در حیوانات باعث سقط جنین و کاهش وزن و شیر شده و سبب زیان اقتصادی فراوانی در دامداری‌ها می‌شود.

کارشناس مرکز بهداشت استان یزد این بیماری از طریق دفع باکتری از محل‌های نگهداری دام‌ها آلوده‌شده، دام‌های سالم را مبتلا کرده و سبب شیوع بیشتر بیماری می‌شود.

او گفت: این بیماری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل‌انتقال بین حیوان و انسان است که هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ بهداشت عمومی دارای اهمیت است.

تب مالت، یک عفونت باکتریایی است که اغلب از حیوانات در بین انسان‌ها گسترش‌یافته است. این‌گونه که با مصرف شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی غیرپاستوریزه از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود. باکتری مولد این بیماری، به ‌ندرت می‌تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده منقل شود و گسترش یابد.

علائم تب مالت شامل تب، درد مفصل و خستگی می‌باشد. این عفونت در اکثر اوقات، با مصرف آنتی‌بیوتیک با موفقیت درمان می‌شود و در کل، درمان آن از چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد و احتمال عود کردن مجدد نیز بسیار زیاد است.

بیماری تب مالت صدها هزار انسان و حیوان را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار داده است. اجتناب از محصولات لبنی غیرپاستوریزه و رعایت ایمنی در هنگام کارکردن با حیوانات یا در یک آزمایشگاه به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

علت افزایش آمار مبتلایان به بیماری تب مالت در سال‌های اخیر مواردی از قبیل واکسینه نکردن دام‌ها، مشکلات بهداشتی دامداری‌ها و رشد قارچ گونه لبنیاتی‌های سنتی است. توسعه لبنیات سنتی، بیش‌ترین درصد آلودگی را در این زمینه به خود اختصاص می‌دهد.

در استان یزد متاسفانه در بعضی از مناطق شیر به‌صورت خام مصرف‌شده و پنیر تازه از شیر حرارت ندیده تولید می‌شود که این موضوع عاملی برای ابتلا به تب مالت است.

 

منبع: حکیم مهر

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.