امکان انتقال تب کریمه کنگو در آستانه عید قربان

کد مطلب: 2847
  • 04 مرداد 1399
  • 14:59
  • 0 دیدگاه
  • 388 بازدید
  • Article Rating

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تب کریمه کنگو از قرن‌های گذشته در دنیا وجود داشته و خراسان رضوی و ایران یکی از کانون‌های این بیماری است.

«مجید جعفری» با بیان اینکه تب کریمه کنگو از قرن‌های گذشته در دنیا وجود داشته و خراسان رضوی و ایران یکی از کانون‌های این بیماری است، اظهار کرد: این بیماری به شدت نیاز به یکسری اقدامات پیشگیرانه دارد و مشترک بین انسان و دام است، اخیرا با ابلاغی به شهرستان‌ها تاکید شده که سم‌پاشی مرتب در محل نگهداری دام انجام شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از صدور ابلاغ دستورالعمل چگونگی راه‌های پیش­گیرانه با تب کریمه کنگو توسط این سازمان و دامپزشکی این استان به شهرستان‌ها خبر داد و افزود: این موضوع نیازمند این است که در حوزه بهداشت، شورای بهداشت در شهرستان‌ها ورود پیدا کرده، با گرفتن تست‌هایی از شیوع آن جلوگیری شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سال گذشته ۴۰درصد مبتلایان به بیماری تب کریمه‌کنگو کشور به استان سیستان‌وبلوچستان اختصاص داشت.

«دکتر سیدمهدی طباطبایی» اظهار داشت: میزان آلودگی و انتشار ویروس تب کنگو و ویروس تنفسی کووید -۱۹ تا حدود زیادی به رفتارهای ما انسان‌ها ارتباط دارد و می‌توانیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سلامت خود و خانواده و اطرافیانمان محافظت کنیم.

وی ادامه داد: همه ساله با آغاز فصل گرما شرایط برای شیوع بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در بسیاری از نقاط از جمله استان سیستان‌وبلوچستان نیز مساعد می‌شود و امسال نیز با توجه به قرارگرفتن عید سعید قربان در فصل تابستان ضروری است بیش از پیش با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی از سلامتی خود و هموطنان صیانت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه این ویروس به هر شکلی که به گردش خون فرد وارد شود او را بیمار می‌کند گفت: ویروس تب خونریزی‌دهنده کنگو می‌تواند از طریق خون حیوان آلوده، فرآورده‌های دامی خام و همچنین گزش پشه ناقل به انسان منتقل و بیماری را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: گوسفند، بز، شتر و گاو حتی در صورت آلوده‌بودن به ویروس تب کنگو علائم مشخصی ندارند و نمی‌توان از ظاهر دام به سالم بودن آن پی‌برد.

طباطبایی افزود: از ابتدای سال تاکنون نیز ۲ مورد ابتلاء به تب کریمه کنگو در سیستان‌وبلوچستان گزارش شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه آمار مرگ ناشی از بیماری تب کنگو در جهان بالای ۶۰درصد از مجموع مبتلایان است در سیستان‌وبلوچستان با همت متخصصان و کادر بهداشت و درمان میزان مرگ مبتلایان به تب کریمه کنگو زیر ۵درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: ضروری است مردم حتما گوشت موردنیاز را از مراکز معتبر که تحت‌نظر دامپزشکی و نظارت بهداشتی است تهیه و آن را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس اقدام به خرد و یا طبخ کنند.

وی افزود: در آستانه عید سعید قربان برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو نیازمند مشارکت جدی مردم و دست‌اندرکاران موضوع دام و دامداری هستیم.

طباطبایی تصریح کرد: ضروری است مردم ذبح دام را حتما توسط افراد متبحر انجام دهند و چنانچه خود اقدام به ذبح کردند از وسایل حفاظتی و ایمنی شامل لباس مناسب کش‌دار، ماسک، دستکش و عینک استفاده کنند و از مصرف فرآورده‌های دامی تا ۲۴ ساعت بعد از قراردادن آن در یخچال خودداری کنند تا احتمال ابتلاء به تب کنگو را به میزان زیادی کاهش دهند.

در آستانه عید قربان، نکته‌ مهمی که مردم باید نسبت به آن آگاه باشند این است که درصورت عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی امکان انتقال ۲ بیماری بالقوه خطرناک و کشنده تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و سیاه‌زخم گوارشی از دام‌های آلوده به انسان وجود دارد. ازاین‌رو خودداری از خرید دام زنده و یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبخ و عرضه می‌شوند، موضوع بسیار مهمی است.

 

منبع: حکیم مهر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.