صید ترال یک بحران زیست‌محیطی برای کشور

کد مطلب: 2844
  • 31 تیر 1399
  • 11:01
  • 0 دیدگاه
  • 655 بازدید
  • Article Rating

یک کارشناس گفت: صید ترال به‌علت ماهیت افراطی علیه محیط‌زیست و اکوسیستم آبی تبدیل به یک بحران زیست‌محیطی شده است.

محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط‌زیست و توسعه پایدار­، با اشاره به صید ترال اظهار کرد: صید ترال به علت ماهیت افراطی علیه محیط‌زیست و اکوسیستم آبی تبدیل به یک بحران زیست‌محیطی برای کشور ایران شده و اشتغال صیاد‌های محلی سنتی را با دشواری روبه‌رو ساخته است.

او در ادامه بیان کرد: صید ترال در سراسر جهان غیرقانونی بوده و برای این شیوه صیادی به‌علت آنکه کف دریا را با آسیب جدی مواجه می‌کند و بسیاری از آبزیانی که در این فرآیند صید می‌شوند دورریز می‌شوند مرجان‌ها، جلبک‌ها، تخم آبزیان و بسیاری از گونه‌های دیگر ریشه‌کن شده و براین‌اساس این شیوه صید موردنقد جدی است و هیچ مجوزی برای آن صادر نمی‌شود.

کارشناس محیط‌زیست و توسعه پایدار گفت: کشتی‌های خارجی همچنان در مناطقی از خلیج‌فارس و دریای عمان و در حریم قانونی کیش و قشم و چابهار به صید غیرقانونی ترال مشغول هستند. اکنون شرایط در منطقه به‌گونه‌ای است که صیادان محلی منبع یا درآمد خود را ازدست‌داده‌اند یا اجازه صیادی در اعماق دریا را نداشته و بسیاری از صیادان دست از کار کشیده و بیکار شده‌اند.

او با اشاره بر اینکه صید ترال در سال‌های اخیر از آسیب‌های جدی خلیج‌فارس و دریای عمان محسوب می‌شود، بیان کرد: صید ترال ازجمله روش‌های صیادی منسوخ‌شده و غیرقانونی در دنیا محسوب می‌شود.

محبوب‌فر افزود: اگرچه صید ترال در کشور ایران جرم انگاری شده و این‌گونه اعمال بار‌ها در دستور کار مسئولین محیط‌زیست و قضایی کشور قرارگرفته است، اما کشتی‌های چینی و هندی همچنان در حال صیادی  به روش ترال هستند.

محبوب‌فر تصریح کرد: اکنون شناور‌های صیادی در حال تردد و مستقر در آب‌های ایران زیستگاه مرجان‌ها در آب‌های بندرلنگه را تخریب کرده‌اند و زیستگاه دریایی کشور با کاهش جمعیت ماهی تن و فانوس ماهی‌ها به دلیل صید کشتی‌های چینی و هندی مواجه شده است.

این کارشناس بابیان اینکه متولی صید در آب‌های ایران و مرجع مجوز‌های صادره دراین‌خصوص سازمان شیلات ایران است افزود: این سازمان از طریق یگان حفاظتی خود وظیفه دارد تا محدودیت‌های زمانی و مکانی صید را کنترل کند.

 

منبع:  باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.