انتقال کرونا از طریق بلع/ آیا بی‌اشتهایی در کودکان می‌تواند از علائم کرونا باشد؟

کد مطلب: 2842
  • 31 تیر 1399
  • 10:46
  • 0 دیدگاه
  • 1769 بازدید
  • Article Rating

به گفته فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد در کردستان، گذر کرونا از معده و رسیدن آن به روده نکته مهمی است و موادغذایی آلوده می‌تواند ویروس را از راه دهانی منتقل کند.

شیخ اسماعیلی درخصوص راه‌های انتقال کرونا از طریق دستگاه گوارش اظهارکرد: تاکنون در مطالعات جهانی نشان داده شده که درگیری‌های گوارشی ویروس کرونا آزاردهنده است اما کشنده نیست و مبتلایان به‌دلیل علائمی چون ضعف، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ و طولانی‌شدن مدت بیماری دچار کاهش وزن قابل‌توجه شده‌اند.

وی ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی در برخی موارد را علائم شایع کرونا از طریق دستگاه گوارش ذکر کرد و افزود: این علائم معمولا برگشت‌پذیر بوده و ممکن است از لحاظ زمانی بین افراد متفاوت باشد.

این فوق‌تخصص گوارش و کبد در کردستان با اشاره به اینکه کرونا علاوه‌بر دستگاه گوارش می‌تواند بر ضمائم آن از جمله پانکراس و کبد تاثیراتی داشته باشد بیان کرد: علائمی که کرونا بر کبد و پانکراس می‌گذارد بیشتر در سطح آزمایشگاهی قابل‌تشخیص بوده و ممکن است که موجب افزایش آنزیم‌ها و ریزآنزیم‌های کبدی که معمولا بی‌علامت هستند، شود.

به گفته وی تاکنون انتقال کرونا از طریق دستگاه گوارش از نظر بالینی، درگیری کبدی مهم و نارسایی کبد یا پانکراتید شدید بالینی به‌وجود نیاورده است و بنابراین از این لحاظ تفاوت مهمی با سایر ویروس‌ها ندارد و مشکل‌ساز نیست، همچنین اطلاعات موجود نشان از بهبودی خودبه‌خودی و عدم ماندگاری علائم دارد.

شیخ اسماعیلی در رابطه با مصرف موادغذایی مفید برای بهبود ضعف و بی‌حالی ناشی از کرونا عنوان کرد: علائم درگیری دستگاه گوارش در بیماری کرونا، همچنان‌که نسبت به درگیری ریوی و تنفسی کم‌خطرتر است اما دفع آن طولانی‌تر است و علائمی چون ضعف، کمبود اشتها و بی‌حالی می‌تواند هفته‌ها ادامه یابد که درمان خاصی لازم ندارد و خود بهبود است.

وی تاکید کرد: افرادی که درگیری گوارشی در جریان بیماری کرونا دارند، چون دفع ویروس در سیستم گوارش خیلی بیشتر از مدت‌زمان درگیری ریوی طول می‌کشد باید تمام احتیاط‌های لازم را رعایت کنند و قرنطینه 15 روزه را بیشتر ادامه دهند.

به گفته این فوق‌تخصص گوارش و کبد، استفاده از دستشویی مشترک بین افراد مبتلای گوارشی و سالم خطرناک است و باید حتما ضدعفونی شود.

وی در رابطه با بیماری‌های زمینه‌ای و افزایش خطر کرونا گفت: چاقی، فشارخون و داروهای مصرفی ریزفاکتور و عامل زمینه‌ای برای افراد است اما کبد چرب هنوز به‌عنوان یک ریزفاکتور کشنده ثابت نشده است.

شیخ اسماعیلی عنوان کرد: کم‌تحرکی در دوران شیوع کرونا موجب افزایش وزن در افراد می‌شود که این مهم باید با رژیم جبران و از مصرف چربی و نمک پرهیز شود.

وی در مورد راه‌های انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم گوارشی گفت: انتقال از این طریق بیشتر از راه ترشحات دهانی و استفاده از توالت و دستشویی مشترک می‌تواند صورت گیرد، لذا تاکید می‌شود افرادی که علائم گوارشی ناشی از کرونا دارند باید بهداشت فردی را چند برابر رعایت کنند.

این فوق‌تخصص کبد و گوارش در کردستان درخصوص این سوال که آیا کرونا از طریق بلع منتقل می‌شود، پاسخ داد: ویروس کرونا ناشناخته است و نیاز به شناسایی بیشتری دارد، اگرچه میکروب‌ها به علت ترشح آنزیم و اسید معده در معده دوام نمی‌آورند، اما ویروس‌ها و به‌ویژه کرونا و ماندگاری طولانی آن در معده نیاز به بررسی بیشتری دارد.

در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ باید مراقب علائم موجود در کودکان باشیم

کووید-۱۹ طیف وسیعی از گروه‌های سنی از کودک تا بزرگ‌سال را مبتلا می‌کند. سوالی که به‌دنبال پاسخ آن هستیم این است که آیا بی‌اشتهایی و حالت تهوع در کودکان می‌تواند از علائم ابتلا به کووید-۱۹ باشد؟

موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در راهنمای پاسخ به پرسش گزارشی با عنوان آیا بی‌اشتهایی و حالت تهوع در کودکان می‌تواند از علائم ابتلا به کووید-۱۹ باشد را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: شواهد موجود نشان می‌دهد که کودکان آلوده به ویروس کرونای جدید ممکن است بدون علامت باشند یا علائم تب، سرفه خشک و خستگی را نشان دهند.

تعداد معدودی از آن‌ها نیز علائم مربوط به دستگاه  تنفسی فوقانی از جمله گرفتگی و آبریزش بینی را نشان می‌دهند. برخی از کودکان مبتلا هم علائم گوارشی ازجمله ناراحتی در شکم، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال داشته‌اند.

در مطالعه‌ای که روی ۲۵ کودک مبتلا به کووید-۱۹ انجام شد علائم شایع در شروع بیماری، شامل تب (۵۲درصد) و سرفه خشک (۴۴درصد) بود؛ اما علائم گوارشی مانند اسهال (۱۲درصد) و تهوع (۸درصد) نیز گزارش شد.

در پژوهشی که به بررسی ۱۰ کودک مبتلا به کووید-۱۹ پرداخته است بیشتر کودکان (۸۰درصد)، سابقه‌ای از تماس با افراد مبتلا به کووید-۱۹ یا سابقه سفر به مناطق پرخطر را داشتند و شایع‌ترین علائم ابتلا در این کودکان، تب (۸۰درصد)، سرفه (۶۰درصد)، گلودرد (۴۰درصد)، گرفتگی بینی (۳۰درصد) و عطسه و آبریزش بینی (۲۰درصد) بود.

در مطالعه‌ای دیگر نیز بیان شد که معمولا کودکان مبتلا بدون علامت هستند و درصورت علامت‌داربودن، بیشترین علامت، تب و سرفه است.

با توجه به شواهد موجود، کودکان مبتلا به کووید-۱۹ معمولا بدون علامت هستند و درصورت علامت‌دارشدن، علائم مختلفی از جمله تب و سرفه را از خود نشان می‌دهند.

در برخی موارد، علاوه‌بر مشکلات تنفسی، علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال را هم نشان می‌دهند.

در نتیجه باوجوداینکه تهوع در کودکان بیمار شایع نیست، در برخی مطالعات، جزو علائم همراه گزارش شده است. بنابراین در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ باید مراقب علائم موجود در کودکان بود و درصورت علامت‌دارشدن با پزشک یا مراقبین سلامت مشورت کرد.

 

منبع: خبرگزاری­های انتخاب و ایرنا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.