نابودی مرجان‌های خلیج فارس

کد مطلب: 2816
  • 21 تیر 1399
  • 12:42
  • 0 دیدگاه
  • 552 بازدید
  • Article Rating

مریم قائمی، رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی خلیج فارس ورود آلودگی‌های صنعتی و شهری است که باعث نابودی بخش زیادی از مرجان‌های این دریا شده‌ است، بیان کرد:

ورود انواع آلاینده‌ها مانند فاضلاب‌های شهری و صنعتی، ریز پلاستیک‌ها و آلودگی‌های نفتی باعث شده تا بخش زیادی از مرجان‌های نایبند، جزیره خارگ و جزیره کیش ازبین‌برود. همچنین با جذب این آلودگی‌ها توسط آبزیان، سلامتی و جان انسان‌ها نیز در چرخه غذایی تهدید می‌شود.

قائمی اظهارداشت: تحقیقات محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی نشان داده‌ است درصورتی‌که اسیدی‌شدن خلیج فارس با همین روند ادامه یابد تا پایان قرن ۲۱ رشد اسکلت‌های مرجانی ۴۰درصد کاهش می‌یابد. بر اساس تحقیقات پژوهشگران پژوهشگاه اقیانوس‌شناتسی بوشهر ورود کربن دی اکسید به خلیج فارس از زمان انقلاب صنعتی تاکنون، این آب‌ها را ۱۲ صدم واحد اسیدی‌تر کرده ‌است و اگر تولید گازهای گلخانه‌ای با روند کنونی ادامه پیدا کند تا انتهای قرن با کاهش نیم واحدی پی اچ روبه‌رو می‌شویم و دراین‌صورت، اسکلت‌های مرجانی به‌عنوان اکوسیستم‌های ارزشمند در خلیج فارس تهدید می‌شود.

وی اضافه کرد: افزایش تراز آب یکی دیگر از چالش‌هایی است که خلیج‌فارس مانند سایر دریاهای جهان با آن روبه‌رو است و با توجه به شیب کم سواحل در استان بوشهر نسبت به سایر استان‌های ساحلی کشور، این استان در معرض تهدید قرار دارد. با توجه به تغییرات اقلیمی جهانی و به دنبال آن ذوب‌شدن یخ‌های قطبی پیش‌بینی می‌شود تا پایان قرن تراز آب خلیج‌فارس نیز همچون سایر آب‌های جهان تا یک متر افزایش پیدا کند و شهرهای ساحلی با بالاآمدن آب اقیانوس‌ها و دریاها و پیامدهای ناشی از این اتفاق مواجه شوند.

قائمی ادامه داد: شهرهای ساحلی حاشیه ساحل‌هایی با شیب کم با افزایش تراز آب در معرض زیرآب‌رفتن قسمت‌های زیادی از شهر قرار دارد و با توجه به اینکه سواحل در استان بوشهر شیب ‌کمتری دارد لازم است مطالعات زیادی در این زمینه انجام شود. هر چند این اتفاق در درازمدت و تا چند دهه آینده روی خواهد داد، اما نیاز است از هم اکنون تدابیری برای مواجهه با این پدیده در نظر گرفته شود، به‌عنوان‌مثال سکونت‌گاه‌های جمعیتی در شهرهای با شیب کم از حاشیه سواحل دور و از گسترش آن‌ها در حاشیه سواحل جلوگیری شود.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر گفت: خلیج فارس با متصل‌بودن به آب‌های آزاد در معرض افزایش تراز سطح آب قراردارد و بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی بوشهر، یکی از پیامدهای بلندمدت این افزایش تراز آب در شهرهای ساحلی، نفوذ آب شور دریا به سفره‌های زیرزمینی است.

 

منبع: ایرنا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.