منشا بوی نامطبوع تهران؛ معمای حل نشده

کد مطلب: 2805
  • 18 تیر 1399
  • 10:34
  • 0 دیدگاه
  • 614 بازدید
  • Article Rating

اوایل دی‌ماه 97 اولین طغیان بوی بد در تهران، مردم را آزرد و یک‌بار این موضوع پیش آمد. همین موضوع در آذر 98 در روزهای متعددی دوباره تکرار شد و بار دیگر تهرانی‌ها از بوی بد برخاسته در پایتخت، کلافه شدند. بویی که منشا مشخصی ندارد و مسئولانی که می‌گویند منشا آن را یافته‌اند، نتوانستند مسئولان دیگر را برای حرف خود قانع کنند.

طی دو سال گذشته شهروندان تهرانی گزارش‌هایی از استشمام بوی نامطبوعی در برخی مناطق پایتخت دادند و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره منشا و علت این بو شد که سیستم فاضلاب شهری، مرکز دفع و پردازش پسماند آرادکوه، گوگرد، آمونیاک از جمله آن‌ها بود اما معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران می‌گوید: هنوز منشا مشخصی برای بوی نامطبوع تهران شناسایی‌ نشده است.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران ادامه داد: منشا بوی نامطبوعی که سال گذشته در تهران منتشر شد، شناساسایی نشده است البته فرضیه‌های مختلفی برای آن مطرح شد، جلسات مختلفی نیز برای آن برگزار کردیم و استاندار تهران نیز به‌جد پیگیر این موضوع بود و چند جلسه نیز به‌همین منظور برگزار کرد اما در نهایت به این نتیجه رسید که از یک مجموعه دانشگاهی کمک بگیریم چون محیط‌زیست از لحاظ علمی نتوانست منشا این بو را شناسایی کند اما هنوز به نتیجه‌ قابل ارایه‌ای منتج نشده است.

رستگاری در ادامه با اشاره به اینکه قوی‌ترین فرضیه درباره منشا بوی نامطبوع شهر تهران این است که این بو همان بوی جنوب تهران (مسیر فرودگاه امام خمینی) است، اظهار کرد: کانون‌های مختلفی در جنوب تهران وجود دارند که بوی نامطبوع را تولید می‌کنند و در تمام مواقعی که بوی نامطبوع در شهر تهران استشمام شد جهت باد نیز جنوب به شمال بود.

معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران اضافه کرد: یک سری از پارامترهای هواشناسی از جمله جهت باد، سرعت باد و فشار باید مدنظر قرارگیرد و همکاران ما درحال بررسی هستند تا مشخص کنند آیا امکان دارد اثرات تجمعی این پارامترها منجربه انتشار بوی نامطبوع جنوب تهران به شهر تهران شود؟ با این حال واقعیت این است که منشا بوی نامطبوع شهر تهران برای ما نیز ابهام دارد.

رستگاری در پاسخ به این پرسش که خریداری و نصب دستگاه‌های شناسایی منشا بو به کجا رسید و آیا کمکی به شناسایی منشا بوی نامطبوع کرده است، گفت: شهرداری تهران چند دستگاه تشخیص بو و اداره کل محیط‌زیست استان تهران نیز تعدادی دستگاه پرتابل خریداری کرده است بنابراین هرجایی‌که بویی استشمام می‌شود همکاران ما خودشان را به آن نقطه می‌رسانند چراکه تعداد دستگاه‌ها محدود است. منشا بوی نامطبوع را نمی‌توان با کمک این دستگاه‌ها پیدا کرد اما می‌توانیم نوع بو را به کمک آن‌ها تشخیص دهیم یعنی چه نوع گاز یا آلاینده‌ای در آن نقطه‌ای وجود دارد که بوی نامطبوع استشمام می‌شود؟

معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران درباره نوع بوی نامطبوعی که در شهر تهران استشمام شد، اظهارکرد: طی روزهایی که این بو استشمام شد، پارامترهای مختلفی از جمله آمونیاک و هم H2S(سولفید هیدروژن) را اندازه‌گیری کردیم. این دو پارامتر در هوا وجود داشتند اما غلظت آن‌ها به‌اندازه‌ای نبود که بتواند با این شدت بو ایجاد کند. به‌همین‌خاطر برای شناسایی منبع بو باید مطالعات علمی‌تری صورت گیرد و وقتیکه به نتایجی دست پیدا کردیم سپس آن را اعلام خواهیم کرد.

بوی نامطبوع تهران دو سالی است که مهمان ناخوانده شهروندان تهرانی بوده و در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان باعث نگرانی مردم و سردرگمی مسئولین شده است. پس از سپری‌شدن دو سال از این ماجرا هنوز هم منشاء اصلی این بو مسئله‌ای مبهم است و مسئولان مربوطه هرکدام اظهار نظرات متفاوتی در این ماجرا دارند. با نزدیک‌شدن به فصل خاص بو و امکان انتشار مجدد آن بهتر است که سازمان‌های مربوطه طی چندماه باقیمانده اقدامات لازم را در جهت تشخیص منشا بو انجام دهند چراکه دو سال زمان زیادی بوده که تحقیقات به‌ثمر نشیند.

 

منبع: ایسنا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.