آشفتگی بازار مرغ و زیان مرغداران

کد مطلب: 2786
  • 10 تیر 1399
  • 17:13
  • 0 دیدگاه
  • 528 بازدید
  • Article Rating

 نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران با اشار به ایجاد بازار سیاه برای نهاده­های تولیدی گفت: مسئولان کوتاهی خود را در این زمینه نمی‌پذیرند.

حبیب اسدالله‌نژاد، افزود: متاسفانه از اوایل امسال مرغداران به‌لحاظ تامین و قیمت نهاده‌های تولید با مشکلاتی مواجه هستند.

وی اظهارداشت: این بحران و قیمت بالا باعث ایجاد بازار سیاه در نهاده‌های تولید در کشور شده است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران گفت: قیمت نهاده‌ها هر روز وضعیت جدی‌تری به خود می‌گیرد و قیمت این نهاده‌ها در بازار افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: متاسفانه باوجودی‌که تمامی نهاده‌هایی که در بازار وجود دارد با ارز چهار هزارتومانی تامین و توزیع شده به جهت عدم وجود نظارت این نهاده‌ها در بازار سیاه درحال عرضه هستند ازاین‌رو ضرورت دارد این موضوع مورد بررسی جدی قرار گیرد.

اسد‌الله‌نژاد بیان داشت: نهاده‌ها با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و به قیمت بالا در بازار آزاد عرضه می‌شود که جای بس تاسف دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌های دولتی پاسخگوی قصور خود نبوده و اغلب شرایط به‌گونه‌ای شده که فشارها را در درجه اول به تولیدکنندگان و در درجه دوم به بازار مصرف و مردم وارد می‌کنند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران گفت: تولیدکنندگان مرغ در همین جامعه زندگی می‌کنند و بی‌تردید وضعیت معیشت مردم را هم درک می‌کنند.

وی افزود: تولیدکنندگان چند ماهی است که در تولید مرغ با زیان مواجه هستند یعنی قیمت تمام شده تولید مرغ بالا و قیمت مرغ در چند ماهه گذشته پایین بوده است.

اسدالله‌نژاد اظهارداشت: در چندماهه گذشته بالای سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مرغداران زیان دیدند و این زیان برای صنعت کمرشکن است.

وی ادامه داد: دوستان در کارگروه تنظیم بازار به تازگی جلسه‌ای تشکیل دادند بدون اینکه از تشکل‌ها دعوت کنند و با درنظرگرفتن حداقل‌ها در نرخ مؤلفه‌های تولید، قیمتی برای مرغ مصوب کرده‌اند که به‌هیچ‌وجه منطقی و مورد قبول نیست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران گفت: این کارگروه قیمت نهاده‌هایی که روی کاغذ به‌عنوان مصوب مطرح است و در بازار به‌هیچ‌وجه وجود ندارد در تعیین قیمت مرغ زنده و مرغ گرم مبنا قرار داده است.

وی افزود: کارگروه تنظیم بازار درحال‌حاضر قیمت مرغ زنده را به ازای هر کیلوگرم ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت مرغ گرم را ۱۵ هزار تومان تعیین کرده که مورد اعتراض تولیدکنندگان است.

برای کاهش قیمت فرآورده‌های دام‌وطیور و جلوگیری از زیان هرچه بیشتر واحدهای تولیدی دولت باید هرچه سریع‌تر نهاده‌های دامی که در بنادر بعلت عدم تخصیص ارز رسوب کرده است را ترخیص کند و با ساماندهی سامانه بازارگاه از دسترسی دلالان و دامداران سودجو به این سامانه جلوگیری کند تا نهاده‌های دامی به‌ دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

 

 

منبع:  خبرگزاری مهر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.