خسارت‌ محصولات کشاورزی تهدیدی برای امنیت غذایی

کد مطلب: 2774
  • 04 تیر 1399
  • 16:11
  • 0 دیدگاه
  • 482 بازدید
  • Article Rating

کيخسرو چنگلوايی در جلسه کارگروه گیاه‌پزشکی استان، کارشناسان گیاه‌پزشکی، کارشناسان مدیریت حفظ نباتات و مدیران مرتبط با حفظ نباتات را سربازان امنیت‌غذایی دانست و افزود: سالانه در دنیا پتانسیل خسارت محصولات کشاورزی توسط عوامل زیان‌رسان ۳۵ تا ۴۰درصد است و اگر مدیریت و مبارزه نشود در ایران این میزان حدود ۲۵ تا ۲۸ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی افزود: ۶۰۷ عوامل خسارت‌رسان وجود دارد و باغات در برخی موارد تا بیشترین ظرفیت خسارت‌دیدن را دارند که برخی مواقع تا ۷۸درصد هم خسارت می‌بینند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور معتقد است بهترین شیوه پیشگیری، جلوگیری از ورود آفت به مناطق است که بعضا با ورود نهال‌های آلوده صورت می‌گیرد و شبکه‌های پیش‌آگاهی با رصد و اعمال مدیریت زمینه پیشگیری را فراهم و در نهایت با به‌حداقل‌رساندن استفاده از سموم با روش‌های بیولوژیک، فیزیکی و تلفیقی با آفات مبارزه می‌شود. این خسارت‌ها امنیت‌غذایی را شکننده می‌کند و این امر ارزش کار سربازان امنیت‌غذایی را دو چندان می‌سازد. در دنیا به‌طور متوسط در هر هکتار ۲.۸کیلوگرم و در کشور ما حدود ۲.۱ تا ۲.۲ کیلوگرم سم مصرف می‌شود یا به ازای هر کیلوگرم محصول تولیدی تا ۰.۶ گرم در جهان سم مصرف می‌شود و این مورد در ایران ۰.۳۵ گرم است یعنی نصف مصرف دنیا که با تلاش سربازان امنیت‌غذایی، کاهش مصرف سم اتفاق افتاده است.

چنگلوائی تصریح کرد: در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری تغییر اقلیم و بارش زیاد موجب هجوم ملخ و زنگ گندم شد که مبارزه با زنگ گندم نزدیک به ۴ برابر سال گذشته بود و مبارزه با سن نیز در مقایسه با سال گذشته نزدیک به دو برابر شد.

ایران سالانه 126 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند که در حقیقت 50 میلیون تن غذای تولیدی قبل از رسیدن به‌دست مصرف‌کننده ازبین‌می‌رود، اگر بتوان جلوی نابودی این میزان محصول تولیدی را گرفت کشور کاملا خودکفا خواهد شد. امروزه امنیت‌غذایی بزرگ‌ترین دغدغه دولت‌هاست و محدودیت منابع تولید و کمبود آب، توزیع نامتوازن آب، محدودیت اراضی مستعد کشاورزی و توزیع، شرایط ناپایدار اقلیمی از جمله خشکسالی‌ها و سیلاب‌ها تولید را تحت‌تاثیر قرار داده است و در این میان اهمیت مبارزه با بیماری و آفات بسیار بیشتر شده است؛ مبارزه به موقع و مناسب می‌تواند مانع ازبین‌رفتن محصولات کشاورزی فراوانی به‌طور سالانه شود.

 

منبع: فارس 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.