چگونه از بروز موج دوم کرونا جلوگیری کنیم؟

کد مطلب: 1767
  • 02 تیر 1399
  • 16:45
  • 0 دیدگاه
  • 503 بازدید
  • Article Rating

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: درحال‌حاضر که فاصله‌گذاری اجتماعی را کمتر رعایت می‌کنیم و از طرف دیگر مجبور به فعال‌شدن کسب‌وکار و مشاغل از جمله بازارها، کارخانه‌ها، مراکز آموزشی و تفریحی هستیم، بهترین کار برای کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا، استفاده همگانی از ماسک است.

وی تاکید کرد: اگر ۵۰درصد جامعه ماسک معمولی استفاده کنند، علاوه‌بر محافظت از خودشان، از سرایت و انتقال بیماری به دیگران به مقدار چشمگیری هم جلوگیری شده به این معنی که استفاده از ماسک سبب محافظت همگان در برابر بیماری می‌شود.

مردانی ادامه داد: نتایج مطالعه دانشگاه کمبریج نشان داد جوامعی که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، استفاده همگانی از ماسک می‌تواند در جلوگیری از انتقال بیماری در این جوامع بسیار کمک‌کننده باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مطالعه اپیدمیولوژیک در دانشگاه کمبریج هم نشان می‌دهد که اگر ۱۰۰درصد جامعه از ماسک پارچه‌ای استفاده کنند، موج دوم بیماری ۱۸ ماه به تاخیر می‌افتد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: اگر این موضوع محقق شود، حتی می‌تواند تا رسیدن واکسن، مردم را از ابتلا به بیماری کرونا حفاظت کرد.

وی ادامه داد: درصورتی‌که فاصله‌گذاری اجتماعی تقریبا رعایت نمی‌شود و ابزارهای نظارتی قوی روی کسب‌وکارها هم وجود ندارد، بهترین کار همگانی‌شدن استفاده از ماسک پارچه‌ای است. به‌طورمثال رستوران‌ها باید با ۵۰درصد ظرفیت کار کنند، اما نظارت دقیق وجود ندارد که این موارد به‌دقت رعایت شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار امیدواری کرد که با تلاش حداکثری دستگاه‌های متولی، ماسک‌های پارچه‌ای باقیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

مردانی، انجام مسافرت‌های غیرضروری و تعجیل در بازگشایی را مهم‌ترین عوامل افزایش موارد ابتلا و در نتیجه مرگ ناشی از بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: تعجیل در بازگشایی ادارات، مشاغل و محافل و اماکن عمومی و تفریحی، آموزشی و همچنین مسافرت‌های غیرضروری سبب افزایش مبتلایان و در نتیجه بالارفتن مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مردم ضمن نرفتن به مسافرت‌های غیرضروری و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، می‌توانند از شیوع بیشتر بیماری کرونا و در نتیجه افزایش بستری و مرگ‌ومیر جلوگیری کنند.

مردانی به سه‌رقمی شدن مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در روز شنبه و یکشنبه هفته جاری (۲۴ و ۲۵ خردادماه) اشاره کرد و گفت: مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور حدود یک ماه گذشته یک‌رقمی بوده و به حدود ۴۰ نفر می‌رسید اما در روزهای اخیر این آمار سه‌رقمی شده است.

 

 

منبع: ایرنا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.