تونل‌های ضدعفونی‌کننده و پیشگیری از ابتلا به کرونا

کد مطلب: 1757
  • 26 خرداد 1399
  • 09:43
  • 0 دیدگاه
  • 527 بازدید
  • Article Rating

موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتشار پژوهشی اعلام کرد که تونل‌های ضدعفونی‌کننده نه‌تنها کمکی به پیشگیری از کرونا نمی‌کنند بلکه ممکن است باعث ایجاد آسیب‌هایی در افراد شوند.

موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران راهنمای پاسخ به این پرسش که آیا تونل‌های ضدعفونی‌کننده برای ازبین‌بردن کامل ویروس کرونا مناسب هستند را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: یکی از راه‌هایی که برای کنترل این ویروس در محیط‌های شهری و به‌ویژه در مکان‌های شلوغ مانند ادارات و مراکز خرید استفاده می‌شود، تونل‌های ضدعفونی است.

این تونل‌ها به شکلی طراحی‌شده‌اند که به‌محض نزدیک‌شدن فرد به آن‌ها، با توجه به سنسورهای نصب‌شده از زوایای مختلف، شروع به پاشیدن موادضدعفونی‌کننده روی تمامی بدن فرد می‌کنند. سؤال مطرح شده این است که آیا تونل‌های ضدعفونی‌کننده برای ازبین‌بردن کامل ویروس مناسب هستند؟

براساس شواهد موجود، برخی متخصصین به کارایی این تونل‌ها سخت انتقاد می‌کنند. نگرانی اصلی آن‌ها اثر موادشیمیایی مورداستفاده در این تونل‌ها برای ضدعفونی است چرا که آن‌ها اعتقاد دارند مایع سفیدکننده یا آب‌اکسیژنه رقیق‌شده ممکن است پس از یک دوره زمانی اثرات نامطلوبی روی افراد ایجاد کند.

چالش دیگر این است که موادضدعفونی مورداستفاده در این تونل‌ها باید با نسبت صحیح و ایمن رقیق شوند. خطای انسانی دراین‌خصوص می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند خارش، تحریک چشم و مشکلات تنفسی یا تنگی نفس شود.

ایراد بعدی متخصصین، نحوه دفع فاضلابی است که حجم زیاد موادضدعفونی‌کننده ایجاد می‌کنند. همچنین محققین عقیده دارند این تونل‌ها ممکن است حس کاذبی از ایمنی به مردم داده و باعث شوند افراد فاصله‌گیری فیزیکی و شستن دست‌ها را مورد غفلت قرار دهند.

از طرف دیگر این تونل‌ها نمی‌توانند محافظتی برای افراد مبتلا به کووید-۱۹ (علامت‌دار یا بدون علامت) ایجاد کند و آن‌ها پس از عبور از تونل همچنان ناقل بیماری خواهند بود. برخی از محققین، این تونل‌ها را فاقد اساس علمی دانسته و نسبت به کارایی آن‌ها انتقاد دارند.

جنبه‌های ایمنی و اثربخشی تونل‌های ضدعفونی نیز باید به‌دقت مورد سنجش قرار گیرد. جنبه ایمنی باید مورد تاکید قرار گیرد زیرا چشم، دهان و پوست بدن افراد داخل این تونل‌ها حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرد.

سازمان جهانی بهداشت در یک بیانیه رسمی در فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرده است که موادضدعفونی‌کننده با پایه الکل و کلر نباید روی بدن افراد اسپری شوند، زیرا می‌توانند به غشای مخاطی چشم‌ها و دهان آسیب وارد کند.

بنابراین استفاده از این مواد در تونل‌ها خطراتی برای سلامتی داشته و تخلف از قوانین سازمان جهانی بهداشت به‌شمارمی‌آید.

طبق تحقیقات موجود، برای ازبین‌بردن کامل ویروس کرونا حدود ۱۰ دقیقه زمان لازم است و با توجه به این موضوع، اثربخشی تونل‌ها موردتردید بوده و ممکن است تنها حس کاذبی از ایمنی را ایجاد کنند.

راه‌های مؤثر برای پیشگیری از انتشار کووید-۱۹ شامل فاصله‌گیری فیزیکی، پوشیدن ماسک (به‌ویژه برای افراد مبتلای علامت‌دار یا بدون علامت)، شستن مرتب دست‌ها و ضدعفونی‌کردن سطوح در مناطق عمومی است.

اسپری‌کردن ماده ضدعفونی‌کننده روی فرد مبتلا، نمی‌تواند سرفه و عطسه او را متوقف کرده و از فرستاده‌شدن ویروس به هوا جلوگیری کند. همچنین اسپری‌کردن روی فرد سالم نمی‌تواند لایه‌ای نامرئی فراهم کرده و فرد را از ویروس محافظت کند.

 

منبع: خبرگزاری فارس

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.