مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها و عوارض آن

کد مطلب: 1741
  • 19 خرداد 1399
  • 14:33
  • 0 دیدگاه
  • 495 بازدید
  • Article Rating

عضو انجمن گوارش گفت: باید از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کرد چراکه این عمل می‌تواند سبب آسیب به میکروب‌های مفید در بدن گردیده و مشکلات قابل‌توجهی را برای فرد ایجاد کند.

حسن طاهری درباره موضوع «میکروبیوم» که موضوع اصلی مورد ارائه در برنامه هفته سلامت گوارش سال ۹۹ است، اظهار داشت: نخستین‌بار حدود ۲۰ سال قبل مبحث میکروبیوم و میکروبیوتا که درباره میکروب‌هایی است که به‌طور طبیعی در بدن انسان زندگی می‌کنند به‌طورجدی وارد مباحث مربوط به‌سلامت دستگاه گوارش و بدن انسان شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس بررسی‌های انجام‌شده روی بدن انسان حدود ۱۰ تا ۱۰۰ تریلیون میکروب زندگی می‌کنند که تعداد آن‌ها می‌تواند چندین برابر سلول‌های بدن خود انسان باشد  و در یک فرد بالغ حدود ۶ تا ۸/۱ کیلوگرم میکروب زندگی می‌کند.

این فوق‌تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد در ادامه گفت: این میکروب‌ها درحال همزیستی با سلول‌های بدن بوده و وجودشان برای حفظ سلامتی بدن ضرورت دارد و نبودشان ممکن است سبب مشکلاتی چون چاقی و عدم تامین ریزمغذی‌های بدن و ایجاد نقص در سیستم دفاعی بدن و کارکرد طبیعی دستگاه عصبی مرکزی شود.

طاهری با اشاره به این مطلب که ساختار ژنتیکی سلول‌های بدن انسان‌ها حدود ۹۹% مشابه یکدیگر است گفت: آنچه سبب تفاوت انسان‌ها می‌شود ساختار ژنتیکی میکروب‌های بدن آن‌هاست. بیشتر ژن‌های مستقر در بدن انسان مربوط به میکروب‌ها است و ساختار ژنتیکی این میکروب‌ها در انسان‌ها حدود ۸۰ تا ۹۰درصد تفاوت دارد و این تفاوت‌ها در بروز مشکلاتی همچون آلرژی، چاقی و نظایر آن نقش دارد.

وی بابیان اینکه این میکروب‌ها در بخش‌های مختلف بدن ازجمله پوست، دهان، اندام‌های جنسی، روده و معده و دستگاه تنفس قرار دارند، گفت: میکروب‌های موجود در بدن نوزاد از زمان تولد تغییر و تحول و گسترش پیدا می‌کند و پس از حدود ۵/۲ سال جنس میکروب‌ها موجود در بدن کودک و انسان بالغ تقریبا مشابه خواهد بود.

طاهری در مورد میکروب هلیکوباکتر پیلوری‌هایی که در معده انسان وجود دارد،  نیز گفت: حتی در مورد این میکروب نیز که در ایجاد زخم اثنی عشر و معده و حتی سرطان معده مؤثر است زمانی باید اقدام به درمان و ریشه‌کنی کرد که این میکروب به بدن آسیب وارد کند درغیراین‌صورت برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ریشه‌کنی بی‌مورد این میکروب نیز می‌تواند در ایجاد اشتهای کاذب و چاقی نقش داشته باشد.

به گفته متخصصان درمان و بهداشت، آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند ویروس کرونای جدید را ازبین‌ببرند.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها استفاده می‌شوند. آن‌ها باکتری‌های بیماری‌زا را ازبین‌برده یا جلوی تکثیر آن‌ها را می‌گیرند و بدین‌ترتیب عفونت‌های ایجادشده را درمان می‌کنند.

اما ویروس کرونای جدید (۲۰۱۹-nCoV)، همان‌طورکه از نامش پیداست، ویروس و یکی از انواع ویروس‌های کروناست که داروهای آنتی‌بیوتیک روی آن‌ها کارگر نیست.

اما گاهی اوقات در بیمارستان به فرد مبتلا به ویروس کرونای جدید، آنتی‌بیوتیک داده می‌شود تا عفونت‌های باکتریایی دیگر که با عفونت ناشی از این ویروس همراه هستند، درمان شوند و شدت بیماری فرد مبتلا را بالا نبرند.

بااین‌حال محققان در استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک بسیار احتیاط می‌کنند. زیرا بنابر تحقیقات متعدد مشخص‌شده که آنتی‌بیوتیک می‌تواند از عملکرد سیستم ایمنی بدن بکاهد. در تحقیقی که محققان دانشگاه ام‌آی‌تی و هاروارد روی موش‌های آزمایشگاهی انجام دادند مشخص شد، از توانایی سلول‌های سیستم ایمنی بدن موش‌ها در مبارزه با عفونت‌ها، پس از مصرف آنتی‌بیوتیک کاسته شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در آمریکا نیز به علت مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در طی مدت‌زمان طولانی سیستم ایمنی آن‌ها بسیار ضعیف شده است در نتیجه هنگام بروز بیماری جدید نظیر کرونا توانایی کافی برای مقابله با آن را ندارند شاید همین مورد علت شیوع و مرگ‌ومیر بالا در آمریکا باشد. مصرف نابه‌جای آنتیبیوتیک به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد مقاومت دارویی در انسان میکند. درحال‌حاضر با نبود داروهای مناسب درمان ویروس کرونای جدید، محققان و پزشکان، در مبارزه با این بیماری، به سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا متکی هستند و فرد با کمک سیستم ایمنی بدن قوی می‌تواند جان سالم به در برد.

از طرفی در صنعت مرغداری استفاده از آنتیبیوتیک و داروهای شیمیایی کاربرد بسیاری دارد و این درحالی است که پسماند این داروها در بدن مرغ می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان‌ها به‌عنوان مصرفکنندگان این محصولات، ‌بر جای بگذارد.

مصرف نابجای آنتیبیوتیکها در مرغداریها میتواند در سلامت مرغ و تخم‌مرغ تاثیر گذارد و این موضوع جزء مواردی است که باید با آن برخورد شود.

 

منبع: ایرنا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.