نخستین آزمایشگاه تشخیص مالاشیت‌گرین آبزیان در بوشهر افتتاح شد

کد مطلب: 1729
  • 17 خرداد 1399
  • 17:06
  • 0 دیدگاه
  • 546 بازدید
  • Article Rating

نخستین آزمایشگاه شناسایی و تشخیص مالاشیت‌گرین و هیستامین در آبزیان در آیینی توسط بخش خصوصی در مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان بوشهر راه‌اندازی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در حاشیه این آیین گفت: مجوز تشخیص شناسایی و اندازه‌گیری مالاشـیت‌گرین و هیسـتامین در آبزیان با روش آنالیز دستگاهی و تشخیص مولکولی عوامل بیماری‌زای  TSV-YHV-IHHNV در میگو توسط سازمان دامپزشکی صادر شد.

دکتر مرتضی بحرانی افزود: مالاشیت‌گرین یکی از فرآوردهای رنگی آنیلین است که در کنترل قارچ و تک یاخته موثر برای نگهداری آبزیان (ماهی و میگو) استفاده می‌شود و به‌عنوان یک ترکیب جهش‌زا و سرطان‌زا شناخته شده‌است.

وی اضافه کرد: استفاده این فرآورده از سال ۲۰۰۰ میلادی به‌دلیل سرطان‌زایی، ایجاد جهش ژنتیکی، کاهش قدرت باروری و مشکلات زیست‌محیطی استفاده از آن ممنوع شده است که در مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان با دستگاه پیشرفته LC-Mass Mass قادر به تشخیص و شناسایی میزان مالاشیت‌گرین و لکومالاشیت‌گرین و هیستامین در نمونه‌های میگو و ماهی در دوز بسیار پایین است.

مدیرعامل شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان گفت: استفاده از مالاشیت برای ماهیانی که به مصرف انسان می‌رسند، مورد تایید اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا FDA قرار نگرفته است.

مسعود محبوبی افزود: مالاشیت‌گرین سوای از زیتهایی که در بهبودی آلودگی‌ها در آبزیان دارد برای سلامتی انسان چه در حین بکارگیری و یا مصرف ماهیان و میگوهایی که باقی­مانده مواد فوق را در بافت دارند مخاطره­آمیز است.

وی ادامه داد: همچنین این ماده شیمیایی باعث تحریکات تنفس به علت مسمومیت آن حالت تراتوژنیک و ایجاد سرطان­زایی در انسان میشود.

محبوبی بیان کرد: این ماده شیمیایی با وجودی که بکارگیری آن برای ماهیان۲۰ سال است که در کشورهای خارجی ممنوع شده ولی در ایران در سطح استخرهای پرورش ماهی و سالن‌های تکثیر ماهیانی که مورد تغذیه انسان قرار می‌گیرد بکار گرفته می‌شود و یا زمانی که از آن در سطح آکواریوم‌ها استفاده می شود هیچ­گونه اقدامات حفاظتی در حین بکارگیری این دارو انجام نمی‌گیرد.

به گفته رئیس سازمان شیلات بکارگیری سم مالاشیت‌گرین خلاف مقررات است و استفاده از این سم در مزارع پرورش ماهی کشور سال‌هاست که ممنوع است ولی این سوال ایجاد می­شود که ا­گر این ماده در مزارع پرورش ماهی استفاده نمی‌شود، به چه دلیل در بازار به وفور خرید و فروش می‌شود.

با توجه به تبلیغات گسترده این‌گونه سموم در شبکه­های اجتماعی، این سموم به‌راحتی در دسترس پرورش دهنگان قررار می­گیرد و تضمینی وجود ندارد که مزرعه داری که پرورش ماهی دارد از این سموم استفاده می‌کند یا نه.

این امید وجود دارد که با راه‌اندازی چنین آزمایشگاه‌هایی بتوان مالاشیت‌گرین و هیستامین در آبزیان را شناسایی و تشخیص داد و و سلامت ماهیان پرورشی را تضمین کرد.

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.