نرخ خرید تضمینی پایین؛ بی‌میلی کشاورزان به کلزا

کد مطلب: 1725
  • 17 خرداد 1399
  • 11:32
  • 0 دیدگاه
  • 657 بازدید
  • Article Rating

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد خرید تضمینی هر کیلو کلزا به شورای اقتصاد را 5500 تومان اعلام کرده اما کارشناسان می‌گویند حتی این قیمت هم تصویب شود برای ترغیب کشاورزان به کشت کلزا کافی نیست.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از پیشنهاد خرید تضمینی کلزا هر کیلو 5500 تومان به شورای اقتصاد خبر داده، اما کشاورزان می‌گویند این قیمت درحدی نیست که بتواند کشاورزان را به سمت کشت دانه روغنی کلزا ترغیب کند. درصورتی‌که این قیمت در شورای اقتصاد کامل به تصویب برسد نسبت به سال گذشته 18درصد رشد خواهد داشت اما شورای اقتصاد همواره پایین‌تر از نرخ پیشنهادی تصویب می‌کند، ضمن اینکه این قیمت درمقابل افزایش هزینه‌های کشاورزان از قبیل نهاده‌ها، سموم، کارگری و حمل‌ونقل بسیار پایین است که رشد هزینه‌ها را پوشش نخواهد داد.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته 4660 تومان بود که نسبت به سال قبل از آن 35درصد رشد داشت، اما با این وصف میزان سطح کشتی که امسال وجود داشت نسبت به پیش‌بینی‌های وزارتخانه پایین‌تر بود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ خرید تضمینی کلزا به اندازه‌ای نیست که بتواند کشاورزان کشور را برای کشت این محصول بسیار ارزشمند که تامین‌کننده روغن مورد نیاز کشور است ترغیب کند، 90درصد نیاز کشور واردات می‌شود و سالانه 4 میلیاردتومان ارز هم از کشور برای واردات روغن خارج می‌شود هر گام در مسیر افزایش این محصول به جلوگیری از خروج ارز و افزایش ضریب امنیت غذایی کمک خواهد کرد.

مهران برادران نصیری، کارشناس کشاورزی گفت: قیمت خرید تضمینی کلزا حتی درصورتی‌که رقم پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی یعنی 5500تومان در شورای اقتصاد تصویب شود به اندازه‌ای نیست که کشاورزان را به سمت کشت کلزا هدایت کند. با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، قیمت تمام‌شده تولید کشاورزان افزایش یافته است، بنابراین دولت اگر به دنبال این است که کشاورزان به سمت کشت محصولات اساسی و ضروری سوق داده شوند باید حمایت‌های ویژه‌ای از آن‌ها داشته باشد.

وزارت جهاد کشاورزی طرحی را از سال 94 برای توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور آغاز کرده تا ضریب وابستگی را از بیش از 90درصد به 70درصد برساند طی این 10 سال به گفته مجری طرح وزارت جهاد کشاورزی این رقم 86درصد است اما سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی به رقم بیش از 90درصد وابستگی در تامین روغن کشور اعتقاد دارد. تعیین نرخ خرید تضمینی پایین از سوی دولت بخشی از مشکلات توسعه تولید دانه‌های روغنی در کنار عدم حمایت‌های ویژه از کشاورزان است اما واردات معضل بزرگی است که امروزه گریبان تامین روغن و خوراک دام کشور را گرفته است.

 

 

منبع: فارس

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.