رهاکردن مزارع گوجه و پیاز توسط کشاورزان

کد مطلب: 1711
  • 27 اردیبهشت 1399
  • 16:42
  • 0 دیدگاه
  • 502 بازدید
  • Article Rating

به گزارش خبرگزاری فارس، سریال تکراری پیاز و سیب‌زمینی امسال هم تکرار شد. ظاهرا این سریال پایانی ندارد. یک سال کشاورز آن‌قدر تولید می‌کند که خریداری برای آن نیست و مجبور است محصول خود را رها کند و سال دیگر تولید آن‌قدر کم است که مصرف‌کنندگان باید آن را به چندین برابر قیمت خریداری کنند.

.

کشاورزان کرمانی امسال گوجه و پیاز  خود را بدون آن‌که برداشت کنند رها کرده‌اند تا در مزرعه بماند. زیرا برداشت محصول ضرر بیشتری به آن‌ها می‌رساند و حتی پول کارگر را نیز در نمی‌آورد. هر کیلوگرم گوجه آنها 200 تا 700 تومان به فروش می‌رود که پول جعبه و هزینه کارگری را نیز کفاف نمی‌دهد.

علیرضا دژکامه، کشاورز منطقه جنوب استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: محصول خیار را در فصل گذشته به کمترین قیمت فروختیم و برخی هم برداشت نکردند. امسال نیز گوجه را به قیمت 200 تا 700 تومان خریداری می‌کنند که مجبور هستیم هزینه کرایه را نیز از جیب خودمان پرداخت کنیم و پیاز را نیز کیلویی 200 تومان خریداری می‌کنند که کشاورزان ترجیح دادند اصلا برداشت نکنند.

این کشاورز کرمانی دولت و عدم حمایت‌هایش از بخش کشاورزی را مقصر می‌داند و می‌گوید: هفته گذشته آقای رئیس‌جمهور در کنفرانسی که به مسئولان استانی داشت وعده داد که به وزیر جهاد کشاورزی دستور دهد تا این مشکل برطرف شود اما این وعده‌ عملی نشده است. شنیده‌ایم که آقای عدل معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه به استاندار کرمان گفته است بودجه برای خرید حمایتی گوجه فرنگی را نمی‌توانیم تامین کنیم شما خودتان کار را به سرانجام برسانید. متاسفانه محصولاتی مانند زعفران به‌دلیل درآمد زیادی که دارد تحت‌پوشش حمایتی قرار می‌گیرد اما محصول گوجه‌فرنگی را خرید حمایتی نمی‌کنند.  باید زمانی‌که بازار محصول کشاورزی طوری است که به‌ضرر تولیدکننده تمام می‌شود دولت باید برای حمایت از کشاورز خرید حمایتی انجام دهد. در سال گذشته هم خرید حمایتی از سوی دولت انجام شد اما این خریدها آن‌چنان دیرهنگام آغاز می‌شود که در حقیقت هیچ تاثیری بر وضعیت کشاورز ندارد.

این کشاورز کرمانی تاکید کرد که دولت در حمایت از کشاورزان تبعیض قائل می‌شود و محصولاتی که پشت آن‌ها فشارهای سیاسی وجود دارد را بیشتر تحویل می‌گیرد. محصول زعفران درحال‌حاضر جزو اولویت دولت قرار گرفته اما واقعیت این است که در امنیت غذایی کشور همه محصولات کشاورزی نقش دارند.

دژکامه در پاسخ به اینکه چرا چنین مشکلاتی در تولید به‌وجود می‌آید، گفت: متاسفانه دولت طرح الگوی کشت را اجرایی نمی‌کند و کشاورزان براساس شانس محصول خود را کشت می‌کنند. الگوی کشت اگر اجرایی شود همه کشاورزان منطقه براساس ظرفیت‌سنجی که قبلا انجام شده و براساس برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد اقدام به کشت می‌کنند  و دراین‌صورت افزایش عرضه و ضرر کشاورزان نیز اتفاق نخواهد افتاد. اما سال‌ها است این طرح از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: مسئله دوم این است که مسئولان بخش کشاورزی مدیریت کافی در تولید ندارند. صنایع تبدیلی کافی برای محصول گوجه‌فرنگی وجود دارد و اگر هم‌‌اکنون گوجه‌فرنگی را کیلویی هزارتومان از کشاورزان خریداری و تبدیل به رب کنند حداقل 50درصد برای آ‌ن‌ها سود خواهد داشت اما حتی این کار را هم نمی‌کنند.

این کشاورز کرمانی انتقادی هم از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور کرد و گفت: نوبخت وعده حمایت از سیل‌زدگان این منطقه را داده بود اما اجرایی نکرد حداقل بیاید به درد این مشکلات کشاورزان برسد ما چه گناهی داریم که از خطه شمال نیستیم  تا به درد ما برسند.

وی انتقادی از وزارت امور خارجه کرد و گفت: متاسفانه در مسئله صادرات به عراق کم کاری کردند و نتوانستند تعامل خوبی برای بازکردن مرزها به صادرات داشته باشند و نتیجه این شد که عرضه محصول در داخل افزایش یابد و قیمت‌ها افت کند.

 

 

بیشتر بخوانید:  کشاورزان مزارع گوجه و پیاز را رها کردند/ وعده رئیس‌جمهور عملی نشد

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.