خطر سیل با انحلال «پژوهشکده آبخیزداری»

کد مطلب: 1679
  • 15 اردیبهشت 1399
  • 15:37
  • 0 دیدگاه
  • 502 بازدید
  • Article Rating

حمید سینی‌‌ساز، کارشناس منابع آب، کشاورزی و آبخیزداری، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با انتقاد از ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در مؤسسه تحقیقات جنگل‌‌ها و مراتع کشور گفت:

اگر تا پیش از بهار 97 و آغاز تغییر الگوی بارش‌ها که شرایط کشور از نظر بارندگی رو به افت و کاهش بود، در فکر و ذهن مسئولین کشور این مسئله جریان داشته که در چنین شرایطی نیازی به صرف هزینه درخصوص تحقیقات پیشگیری از سیل نیست و وجود مرکز تحقیقاتی در این خصوص ضرورتی ندارد، شاید قابل پذیرش می‌بود. اما پس از مشاهده خسارات و تلفات ناشی از وقوع بارندگی‌های سیل‌آسا که از سال 97 به بعد درگیر آن هستیم، دیگر نباید تردیدی به خود راه داد که کشور محتاج بررسی شیوه‌های علمی پیشگیری و مقابله با سیل است. در چنین روزهای پر بارانی و در اوضاع اقتصادی نامناسب کنونی، اتفاقا باید با تقویت نهادهای تحقیقاتی درخصوص آبخیزداری و مقابله با سیل، بودجه محدود کشور را از خرج‌شدن در راه جبران خسارت‌های عظیم محفوظ نگاه داریم. انتظار عمومی بر ارتقاء پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به پژوهشگاه بود که متاسفانه عکس آن عمل شد.

این کارشناس منابع آب گفت: انحلال پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری که حالا نه با لفظ «انحلال»، بلکه تحت پوشش «ادغام» در موسسات دیگر توسط شورای عالی اداری به ریاست رئیس‌جمهور مصوب شده ولی در عمل همان انحلال است، در حقیقت نوعی اعلان رسمی بی‌تفاوتی دولت به مردم در قبال سیل و خسارت‌های آن به معیشت مردم و اقتصاد کشور است. پیامی که از این مصوبه استنباط می‌شود، اهمیت نداشتن مقوله پیشگیری برای اعضاء شورای عالی اداری است.

سینی­‌ساز با تاکید بر غیرقانونی بودن انحلال پژوهشکده آبخیزداری گفت: نهادهایی که با مصوبه مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شوند، هرچند که علی‌الظاهر ذیل قوه مجریه یا قوه قضائیه تعریف شده باشند، طبق قانون اختیار انحلال یا ادغام آن‌ها در مراکز دیگر صرفا با مجلس شورای اسلامی است و دولت تنها اختیار موسسات و سازمان‌هایی را در اصلاحات ساختاری دارد که خود براساس مصوبات هیئت وزیران ایجاد کرده باشد. پس از این منظر، اقدام شورای عالی اداری وجاهت قانونی ندارد.

 

بیشتر بخوانید: انحلال «پژوهشکده آبخیزداری» بی­‌تفاوتی دولت در قبال سیل را نشان می‌دهد

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.