ساخت حسگر تشخیص سریع سرطان توسط محققان ایرانی

کد مطلب: 1661
  • 10 اردیبهشت 1399
  • 11:22
  • 0 دیدگاه
  • 443 بازدید
  • Article Rating

سرطان دومین دلیل مرگ‌ومیر در سراسر جهان تا اواخر قرن گذشته شناخته شد؛ در سال 2004 بیش از 4 میلیون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست دادند که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2030 به 12 میلیون نفر برسد. 30  درصد از کسانی که از ابتلا به سرطان جان خود را از دست داده‌‌اند در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه شانس نجات و زنده‌ماندن داشتند؛ از آن‌جایی که سرطان از سلول‌های بدن خود شخص نشات می‌‌گیرد که درون بافت رشد کرده و به تومور تبدیل می‌شوند، سیستم ایمنی بدن قادر به تشخیص آن نیست و با آن مقابله نمی‌‌کند علاوه‌براین به جهت شباهت بین بافت سرطانی و بافت سالم تشخیص و درمان این بیماری با پیچیدگی‌های زیادی همراه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ محققان دانشگاه صنعتی شریف با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حسگری برای تشخیص سلول‌های سرطانی در آزمایش‌های تشخیص طبی و مراکز تحقیقاتی طراحی کردند. تشخیص نادرست یا دیرهنگام سرطان، بلای جان بخش قابل‌توجهی از بیماران شده است و هدف از انجام این پژوهش ارائه روشی ساده، حساس، دقیق و ارزان قیمت است تا بتوان فعالیت آنزیم تلومراز به‌عنوان نشانگر انتخابی سرطان را تعیین کرد.

الهه کاظمی‌رحمت‌آبادی درباره این محصول گفت: از فناوری نانو برای تولید این بایوسنسور استفاده کردیم؛ استفاده برای تشخیص انواع سرطان‌ها یکی از مزیت‌های آن است؛ در این روش ما روی نمونه سلول افراد کار کردیم و میزان آنزیم تلومراز را اندازه گرفتیم و سطح بالای این آنزیم نشان دهنده وجود سرطان است.

 

بیشتر بخوانید:  «حسگر تشخیص سریع سرطان» توسط محققان ایرانی ساخته شد

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.