زراعت چوب با استفاده از آب‌های غیرمتعارف در ۱۰ کلان‌شهر کشور

کد مطلب: 1660
  • 09 اردیبهشت 1399
  • 15:53
  • 0 دیدگاه
  • 413 بازدید
  • Article Rating

عادل جلیلی، رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه درحال‌حاضر صنایع چوب در کشور با ظرفیت کمتری در حال فعالیت هستند، گفت:

صنایع چوب و کاغذ در ایران دارای ظرفیت بالایی است و این مهم اشتغال و ارزش‌افزوده خوبی را ایجاد می‌کند؛ اگر بتوانیم مواد اولیه این صنایع را تامین کنیم این صنعت ارزش اقتصادی بالایی را رقم می‌زند. از راه‌های تامین ظرفیت این صنایع، واردات و زراعت چوب است اما واردات چوب با توجه به محدودیت‌هایی که برای آن وجود دارد، درحال‌حاضر قابل‌اجرا نیست؛ البته اگر این محدودیت‌ها برداشته شود، ظرفیت این صنایع بالاست و می‌توانیم واردات داشته باشیم. در سال‌های گذشته، تحقیقاتی درباره زراعت چوب با محوریت درخت صنوبر در قالب بررسی سازگاری و تولید این نوع درخت، در شمال و مرکز ایران انجام‌ شده است. در سه سال گذشته نیز طرح‌های مختلفی برای صنوبرکاری در سطح کاشت و بررسی ظرفیت تولید آن در کشور اجرا شده است.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: پتانسیل زراعت چوب نیز با توجه به محدودیت آب و رقابت با سایر محصولات در کشور، برای این محصول مورد بررسی قرارگرفته است به همین دلیل درباره زراعت چوب با استفاده از آب‌های غیرمتعارف در ۱۰ کلان‌شهر از جمله تهران، ‌تبریز، کرج، مشهد، اهواز و رشت مطالعه و بررسی‌های لازم انجام شده است. ظرفیت بالای زراعت در شرایط دیم که عمدتا در شمال ایران از جمله گیلان و در قسمتی از مازندران وجود دارد، مورد بررسی قرارگرفته و نتیجه آن بود که زراعت چوب در این مناطق در عرصه‌های خالی و تخریب‌شده می‌تواند اجرا شود. همچنین در ایستگاه‌های تحقیقاتی در شمال، شمال‌غرب و البرز، تامین قلمه‌های ارقام پر محصول صنوبر را تولید می‌کنیم که توانایی تهیه ۱۵ تا ۲۰ میلیون قلمه صنوبر را داریم تا آن را در اختیار تولیدکنندگان نهال صنوبر قرار دهیم.

 

بیشتر بخوانید:  زراعت چوب با استفاده از آب‌های غیرمتعارف در ۱۰ کلان‌شهر کشور

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.