هشدار: طغیان دوباره مگس میوه در مازندران

کد مطلب: 1638
  • 03 اردیبهشت 1399
  • 11:15
  • 0 دیدگاه
  • 664 بازدید
  • Article Rating

آفت مگس میوه مدیترانه‌ای اگر چه آفت ناآشنایی برای کشاورزان و باغداران مازندران نیست، ولی طی ۲سال گذشته به‌خاطر افزایش جمعیتش وضعیت طغیانی گرفت و خسارت سنگینی به بخش باغداری استان وارد کرد. حشره مگس میوه به‌طور معمول تا ۲ماه زنده می‌مانند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ماه هم امکان زنده‌بودن آن‌ها وجود دارد. وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی‌ماندن آفت مگس میوه است. یکی از دلایل طغیانی‌شدن این آفت، کم‌توجهی برخی از باغداران به دستورالعمل‌های مقابله‌ای بدون هزینه با آن از یک سو و وجود ویلاها و خانه باغ‌های فاقد باغبان و متولی از سوی دیگر است و به‌همین‌خاطر نیز آسیب‌پذیری باغداری مازندران هر ساله در برابر این آفت بیشتر می‌شود.

کارشناسان باغداری جهاد کشاورزی مازندران براین باورند که اگر باغداران فقط به جمع‌آوری میوه‌های پوسیده زیر درختان و دفن آن اقدام کنند تا ۶۰درصد مقابله و پیشگیری از شیوع این آفت بدون هزینه محقق می‌شود ولی چنانچه این روش را همه باغداران خرد و بزرگ انجام ندهند، خسارت آفت مگس به محصولات بسیار سنگین خواهد بود. این کارشناسان بر لزوم برداشت سریع و کامل تمامی میوه‌های مرکبات باقی مانده سال قبل، رعایت بهداشت عمومی باغ شامل جمع‌آوری و دفن هرگونه میوه ریخته‌شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک تاکید دارند و هشدار می‌دهند که مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه، دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می‌تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، درختان هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند. آسیب‌پذیری باغداری مازندران در برابر مگس مدیترانه‌ای زمانی بیشتر قابل درک است که بدانیم این آفت با داشتن چنین دامنه گسترده‌ای از میزبانان، می‌تواند در تمامی فصول سال در باغ‌ها میهمانی بگیرد.

درهمین‌حال، عزیزاله شهیدی‌فر، رئیس سازمان کشاورزی مازندران در این زمینه به باغداران استان هشدار داده و بیان کرد:

باغداران برای پیشگیری از افزایش جمعیت و خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای در ماه‌های آتی توصیه‌های فنی را در باغ‌های مرکبات و سیاه ریش رعایت کنند. همچنین با توجه به شیوع انواع بیماری وآفات زمان مناسب برای اقدامات پیشگیری، مقابله و مبارزه شیمیایی اهمیت دارد و کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی نیز آماده همکاری هستند. نصب تله‌های جلب‌کننده به تعداد ۱۵ تا ۲۰ عدد در هکتار در باغات پرتقال والنسیا و باغات مختلط مرکبات و سیاه ریشه با سابقه آلودگی به‌منظور شکار انبوه و ازبین‌بردن مگس میوه مدیترانه‌ای مورد تاکید است.

 

بیشتر بخوانید:  جهاد کشاورزی مازندران درباره طغیان دوباره مگس میوه هشدار داد

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.