کمبود نهاده علت اصلی معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه

کد مطلب: 1629
  • 30 فروردین 1399
  • 12:50
  • 0 دیدگاه
  • 585 بازدید
  • Article Rating

غلامعلی فارغی، رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره انتشار تصاویری در شبکه‌های مجازی مبنی بر معدوم‌سازی میلیون‌ها قطعه جوجه یک‌روزه در برخی استان‌های کشور بیان کرد:

اکنون تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه حدود دو ماه است که با شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف و تقاضا دچار و ضرر و زیان هستند اما بحث معدوم‌سازی ارتباطی به ضرر تولیدکنندگان ندارد. معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه گاهی و به میزان اندک اتفاق می‌افتد و در صنعت و مسائل اقتصادی موضوعی دور از ذهن نیست، اما این‌بار حجم معدوم‌سازی بالاست و این اقدام توسط واحدهای تولیدکننده جوجه یک روزه و به‌منظور کاهش خسارت‌های آتی صنعت مرغداری صورت گرفته است.

رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور با تاکید بر این‌که خسارت واردشده به تولیدکنندگان ماهانه بیش از ۱.۲ میلیارد تومان است، گفت: علت اصلی معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه مربوط به کمبود نهاده‌های طیور سویا و ذرت است. علاوه‌بر کمبود نهاده‌های طیور با قیمت‌های مناسب، به‌دلیل وجود مرغ گوشتی در سالن‌های پرورش، امکان فروش جوجه یک‌روزه وجود ندارد. درواقع تولیدکنندگان مرغ گوشتی هر کیلوگرم مرغ زنده را ۶هزار تومان می‌فروشند درحالی‌که باید این محصول را حداقل کیلویی ۱۰هزار تومان بفروشند تا بتوانند نهاده‌های مورد نیاز را تامین کنند. با توجه به گزارش‌های موجود به‌دلیل کاهش تقاضا، مرغ گوشتی روی دست تولیدکنندگان باقیمانده است بنابراین تا زمانی‌که سالن‌های پرورش خالی نشود تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه با مشکل روبه‌رو هستند.

بدتصمیمی مسوولان و دعوای وزارتخانه ها چالش صنعت طیور 

رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور درباره آینده صنعت طیور افزود: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و با وجود بد تصمیمی و بی­تصمیمی‌های مسوولان، نمی‌توان برای صنعت مرغداری کشور آینده‌ای تصور کرد. هزینه دعوای بین وزارتخانه‌ها را تولیدکنندگان صنعت طیور می‌پردازند و تصمیم‌گیری‌های آنی یکی از چالش‌های جدی صنعت طیور است. همچنین به‌دلیل تصمیم‌های غیرکارشناسی در ممنوعیت، محدودیت و عوارض صادرات همواره تولید با مشکل روبه‌روست به‌طوری‌که تا اسفندماه سال ۹۸ با ممنوعیت صادرات جوجه یک‌روزه روبه‌رو بودیم. از اسفندماه ۹۸ ممنوعیت صادرات جوجه یک‌روزه برداشته شده است اما بازار صادراتی ما کشورهای عراق و افغانستان و چند کشور دیگر است که اکنون عراق ممنوعیت واردات ایجاد کرده و بازارهای صادراتی این محصول از دست‌ رفته‌است.

فاروغی درباره وضعیت بازار مرغ در ماه‌های آتی گفت: به‌دلیل انباشت جوجه یک‌روزه در سالن‌ها برای ماه‌های آینده کمبودی در تامین مرغ گوشتی نداریم اما دولت باید تدبیری برای نجات این صنعت بیندیشد.

 

 

بیشتر بخوانید:  کمبود نهاده علت اصلی معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.