احتکار موادغذایی توسط برخی دولت‌ها از ترس کرونا

کد مطلب: 1578
  • 07 فروردین 1399
  • 14:29
  • 0 دیدگاه
  • 405 بازدید
  • Article Rating

اندیشکده ارزش - به گزارش خبرگزاری تسنیم به‌نقل از بلومبرگ، در دوران شیوع کرونا این تنها مصرف‌کنندگان نیستند که کالاهای مورد نیاز خود را در خانه‌هایشان انبار می‌کنند، بلکه برخی از دولت‌ها نیز برای تامین موادغذایی مورد نیاز جمعیت خود در دوران جهانی‌شدن شیوع ویروس دست به احتکار کالاها زده‌اند. برخی کشورها برای اطمینان از تامین موادغذایی مورد نیاز جمعیت خود در دوران جهانی‌شدن شیوع ویروس کرونا درحال پرکردن انبارهایشان هستند و محدودیت‌هایی را در زمینه صادرات این محصولات اعمال کرده‌اند.

قزاقستان، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان آرد گندم جهان صادرات این محصول استراتژیک و چند محصول دیگر ازجمله هویج، شکر و سیب‌زمینی را ممنوع اعلام کرده است.

صربستان نیز صادرات روغن آفتابگردان و سایر کالاها را متوقف نموده است. روسیه هم زمینه را برای ممنوعیت صادرات موادغذایی فراهم و اعلام کرده که به‌صورت هفتگی درحال ارزیابی شرایط است.

چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده برنج جهان وعده داده که بیش از هر زمان دیگری در گذشته محصولات تولید داخل خود را خریداری کند. این درحالی است که دولت چین هم‌اکنون دارای ذخایر عظیم برنج و گندم است که برای مصرف یک سال جمعیت این کشور کافی به‌نظر می‌رسد.

کشورهای عمده واردکننده گندم نظیر الجزایر و ترکیه نیز با انتشار مناقصه‌های جدید اقدام به خرید گندم بیشتر کرده‌اند. مراکش هم معافیت گمرکی واردات گندم را تا اواسط ماه ژوئن تمدید کرده است. ادامه این وضعیت می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در نظام بین‌المللی مبتنی‌بر تجارت و دادوستد کالایی بین کشورها شود که در طی دهه‌های گذشته گسترش روزافزونی پیدا کرده است.

البته نمی‌توان با اطمینان گفت که موارد معدود فعلی در مورد احتکار موادغذایی توسط کشورها طی هفته‌های آینده به سایر کشورها نیز تسری خواهد یافت یا خیر. اما آنچه در همین ابعاد محدود رخ داده سوالی جدی را مطرح ساخته است: آیا این به معنای آغاز موج ملی‌شدن صنایع غذایی است که موجب اختلال بیشتر در زنجیره عرضه و تجارت جهانی موادغذایی خواهد شد؟

تیم بنتون، محقق ریسک‌های نوظهور در اندیشکده چاتهام هاوس لندن دراین‌باره گفت: ما شاهد بروز پدیده جدید هستیم و می‌توانیم ببینیم که تعطیلی و قرنطینه شهرها درحال تشدید است. مصرف‌کنندگان در سراسر جهان همچنان درحال خرید و انبارکردن محصولات هستند و تبعات اقتصادی ویروس کرونا تازه درحال پدیدارشدن است. ممکن است شاهد جیره‌بندی موادغذایی، کنترل قیمت‌ها و ذخیره‌سازی داخلی محصولات نظیر دوران جنگ باشیم.

 

 

بیشتر بخوانید:  احتکار مواد غذایی توسط برخی دولت ها از ترس کرونا

 

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.