جنگل‌ها؛ ارزشمندترین اکوسیستم روی کره زمین

کد مطلب: 1556
  • 03 فروردین 1399
  • 14:15
  • 0 دیدگاه
  • 632 بازدید
  • Article Rating

کامران پورمقدم رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه جنگل‌ها، ارزشمندترین اکوسیستم روی کره زمین هستند خاطرنشان کرد:

بالغ بر ۸۰ درصد تنوع‌زیستی نیم کره‌ خاکی در محدوده جنگل‌های دنیا قرارگرفته است. شعار اعلام شده از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مناسبت روزجهانی جنگل «جنگل‌ها منبع ارزشمند تنوع‌زیستی» انتخاب شده است. براساس آمار جهانی معیشت ۱.۵ میلیارد نفر انسان وابسته به اکوسیستم جنگلی است و دوهزار فرهنگ بومی در محدوده جنگلی قرارگرفته است. حفاظت از تنوع‌زیستی زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که ما دریابیم جنگل‌زدایی در دنیا به‌شدت درحال افزایش است و براساس آماری که سازمان ملل متحد اعلام کرده سالانه حدود ۱۰ میلیون هکتار جنگل‌زدایی در دنیا به‌وقوع می پیوندد.

پورمقدم، سطح جنگل‌های کشور را ۱۴.۳میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: این جنگل‌ها که از تنوع‌زیستی بسیار بالایی برخوردار هستند در ۵ ناحیه رویشی کشور پراکنده‌اند. جنگل‌های ایران به‌ویژه هیرکانی یکی از منحصر‌به‌فردترین جنگل‌های دنیا به‌حساب می‌آیند که اکنون بخش قابل‌توجهی از آن در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و حفاظت از این تنوع‌زیستی از اولویت‌دارترین برنامه مدیریتی سازمان جنگل‌هاست.

رییس شورای عالی جنگل در ادامه گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده، ایران به‌لحاظ تنوع‌زیستی جزء ۲۰ کشور دنیا محسوب می‌شود و جایگاه ویژه‌ای از منظر تنوع‌زیستی در دنیا داراست. جنگل‌ها اگرچه در نظر عموم انبوهی از درختان محسوب می‌شود اما اکوسیستم جنگل با یک زنجیره به‌هم پیوسته موجودات زنده در خاک (میکروارگانیسم) و موجودات غیرزنده در تعامل است که بقا و حیات این مجموعه به یکدیگر مرتبط است.

 

 

بیشتر بخوانید:  جنگل‌ها؛ ارزشمندترین اکوسیستم روی کره زمین هستند

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.