چرا نباید ماهی قرمز بخریم؟

کد مطلب: 1540
  • 28 اسفند 1398
  • 15:45
  • 0 دیدگاه
  • 1153 بازدید
  • Article Rating

اندیشکده ارزش - چند سالی است که ماهی قرمز در تنگ‌های بلوری مهمان سفره‌های هفت‌سین ایرانیان شده، حال اینکه ماهی قرمز بخشی از سنت قدیمی هفت‌سین است یا نه بحثی است جدا، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، برخی کارشناسان تاکید دارند که بهتر است هموطنان از خرید ماهی قرمز منصرف شوند. ماهی قرمز به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات زیست‌محیطی در میان فعالان این عرصه تبدیل شده است، از زمانی ‌که به‌مرور بساط فروش ماهی قرمز در خیابان‌ها پهن می‌شود تا چشم کار می‌کند لگن‌های بزرگی است که صدها قطعه ماهی قرمز در آن برای زنده‌ماندن تقلا می‌کنند، گویی هر کدام برای گرفتن اکسیژن و نفس کشیدن با هم رقابت دارند تا به نزدیک شیلنگ آبی که گویا بهانه زنده ماندن آنها است، برسند.

می‌دانیم که این حیوانات کوچک و پرجنب‌وجوش بومی کشور ما نیستند از‌این‌رو عده‌ای بعد از پایان نوروز آن‌را در رودخانه‌ها و طبیعت رها می‌کنند که به مرور می‌توانند به گونه‌ای مهاجم تبدیل شوند که خود جای تامل دارد. اما امسال مساله مهم وجود ویروس کرونا است که جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست دراین‌باره به ایرنا گفته بود:

شاید ماهی‌ها خودشان موجب انتقال این ویروس نبوده‌اند اما شاید افرادی که به این حیوانات و ظرف‌های آن‌‌ها دست می‌زنند، آلوده بوده بنابراین بهتر است ماهی قرمز نخریم.

حسین عبیری گلپیایگانی، فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو دراین‌باره به خبرنگار محیط‌زیست ایرنا گفت:

شواهد نشان می‌دهد فقط در کشور چین مردم در مراسم عید خود از ماهی قرمز استفاده می‌کردند و در پایان مراسم نیز ماهی‌ها را در آب‌های روان رها می‌کردند اما ولی از حدود ۸۰ سال پیش همزمان با ورود چای از چین به ایران استفاده از ماهی قرمز در جشن‌های نوروزی که یکی از اعیاد مخصوص ایرانیان است، شایع شده است. ممکن است که در هنگام تکثیر و پرورش ماهی‌های قرمز از آب‌های آلوده و غیربهداشتی استفاده شود که عامل انتقال بیماری‌های ویروسی، انگلی و یا باکتریایی هستند و یا در هنگامی‌که زمان پرورش ماهی‌ها کامل شد و باید برای فروش جابه‌جا شوند در هنگام حمل‌ونقل به بدن ماهی ضربه زده شود که موجب مجروح شدن ماهی شود.

وی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق ماهی قرمز گفت: درباره اینکه ماهی‌های قرمز ویروس کرونا را منتقل می‌کنند یا نه جای تامل دارد اما ممکن است ظرفی که این ماهی‌ها در آن قراردارند به ویروس آلوده و یا فردی که به این حیوان دست‌زده ناقل ویروس باشد بنابراین بهتر است که رعایت کنیم و به دلایلی که گفته شد از خرید ماهی قرمر خودداری کنیم.

 

بیشتر بخوانید:  چرا نباید ماهی قرمز بخریم؟

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.