سرعت انتقال کرونا از طریق قلیان بالا است

کد مطلب: 1511
  • 19 اسفند 1398
  • 15:31
  • 0 دیدگاه
  • 731 بازدید
  • Article Rating

مهدی خدابخشی، مسوول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت:

سرعت انتقال ویروس کرونا از طریق قلیان بسیار بالا است، بنابراین افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان قلیان بیشتر در معرض این بیماری هستند. درحالی‌که رسانه‌ها،‌ وزارت بهداشت و دیگر نهادها متولی تمام تلاش خود را به اطلاع‌رسانی‌ درباره رعایت آداب تنفسی، شستن دست‌ها، خودداری از روبوسی و دست‌دادن معطوف کردند باید عنوان کرد استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها دارد. با توجه به اینکه کرونا، ویروسی است که از طریق تنفس به دیگران قابل انتقال است، افرادی که به صورت جمعی از قلیان‌ مشترک استفاده کنند با سرعت و شدت بیشتری احتمال مبتلاشدن به این ویروس را دارند و قلیان توان انتقال تمام عفونت‌های دستگاه تنفسی از جمله کرونا را دارد.

مسوول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: حضور در محیط‌های جمعی و شلوغ، تماس با اشیا و محیط‌های آلوده باعث انتقال سریع این ویروس است. همچنین مصرف و مواجهه با دود محصولات دخانی بر تضعیف سیستم ایمنی و مستعدشدن بدن برای ابتلا به بیماری‌ها موثر است و استفاده از وسایل و ابزارآلات قلیان، افزایش ریسک خطر این بیماری را به همراه دارد.

خدابخشی گفت: تمام ویروس‌ها از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی تا کرونای جدید، بدن افراد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند که در این بین، مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌گیرند. سیستم ایمنی بدن و ریه‌های این افراد به مراتب نسبت به کسانی که مصرف‌کننده محصولات دخانی نیستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارد و آسیب‌پذیرتر است.

 

 

بیشتر بخوانید: سرعت انتقال کرونا از طریق قلیان بالا است

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.