ساخت سامانه دارورسانی با یک نانوساختار زیست‌سازگار

کد مطلب: 1497
  • 13 اسفند 1398
  • 13:12
  • 0 دیدگاه
  • 509 بازدید
  • Article Rating

رضا حسین‌زاده، استادیار بیوفیزیک پژوهشکده ترمیم زخم و بافت مرکز تحقیقات لیزر پزشکی در رایطه با ساخت سامانه دارورسانی بیان کرد:

پژوهشگران پژوهشکده ترمیم زخم و بافت توانستند با فناوری تولید نانو ذرات لایه‌ای زیرکونیوم سامانه دارو رسانی با کارایی بالا طراحی کنند. هدف از اجرای این طرح، طراحی سامانه‌های دارورسانی است که بتوانند اثرات جانبی دارو را کم و با ایجاد انحلال بهتر، دارو را حفظ کرده و به هدف موردنظر برسانند. این طرح توانسته با کاهش اثرات سمیت دارو و انتقال مناسب آن به بافت سرطانی و در معرض قراردادن دارو با روش تبادل یونی در محیط سلول سرطانی که دارای pH پایین‌تری است، اثرگذاری دارو را به‌صورت فعال‌سازی با پرتو لیزر تحت کنترل قرارداده و اثر آن را نیز بهتر کرده و اثرات جانبی آن را کاهش دهد.

وی کاربرد دستاوردهای این طرح را در صنعت دارویی و پزشکی و به‌ویژه در درمان سرطان ذکر کرد و با تاکید بر اینکه ترکیبات مورداستفاده در این سامانه کاملا زیست‌سازگار بوده و واکنش منفی ندارند، اظهار کرد: این طرح در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است و از اهداف آتی گروه تحقیقاتی ما بررسی امکان کاربرد آن با انجام آزمون‌هایی روی موش‌ها و کارآزمایی‌های بالینی است و دانش فنی ایجاد شده می‌تواند در اندازه‌های بزرگ‌تر و نیمه‌صنعتی و دارویی نیز ادامه یابد.

آزمون‌های سلولی مانند تعیین بقای سلول‌ها پس از تیمارهای مختلف، سنجش کلونی‌زایی، اثر نورپویادرمانی، سنجش میزان ترکیباتROS ، همچنین مکانیسم مرگ سلولی به روش فلوسایتومتری، تعیین ساختار به روش‌هایTEM ،SEM  و استفاده از طیف‌نگاری XRD ازجمله آزمون‌هایی است که برای تایید نتایج از آن‌ها بهره گرفته‌ایم.

 

بیشتر بخوانید:  ساخت سامانه دارورسانی با یک نانوساختار زیست‌سازگار

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.