آفت قرنطینه‌ای خارجی خطرناک در مزارع کشور نداریم

کد مطلب: 1473
  • 06 اسفند 1398
  • 15:44
  • 0 دیدگاه
  • 475 بازدید
  • Article Rating

مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات گفت:

به منظور انجام عملیات ردیابی عوامل مهم قرنطینه خارجی کشور در سال ۹۸، سازمان حفظ نباتات ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور را مورد پایش و ردیابی قرارداده است و عدم وجود آفات خطرناک قرنطینه‌ای خارجی در این اراضی تایید شده است. از ابتدای سال تاکنون، ردیابی ۲۶ آفت خطرناک قرنطینه خارجی کشور با درنظرگرفتن شرایط آب‌وهوایی مناطق مختلف کشور در دستور کار مدیریت‌های حفظ نباتات استان‌ها قرارگرفته اما تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده عوامل فوق به این سازمان ارسال نشده است.

آفت کرم برگخوار پاییزه، از آفات قرنطینه‌ای خطرناک و بسیار مهم برای کشور است که بر اساس ردیابی‌های ملی و ستادی و نیز گزارش‌های ارسالی مدیریت‌های حفظ نباتات استان‌ها، تاکنون گزارشی از وجود این آفت قرنطینه خارجی در کشور وجود ندارد. این سازمان پس از دریافت هشدارهای مربوطه از مجامع بین‌المللی نظیر گزارش سفیر و نماینده ایران در سازمان خواربار و کشاورزی و  فائو مبنی بر احتمال ورود این آفت به ایران از طریق شبه جزیره عربستان، پاکستان و امارات متحده عربی، ضمن اعلام هشدار سریع به مدیریت حفظ نباتات همه استان‌ها، موضوع پایش آفت مذکور در دستور کار کارشناسان ذیربط قرار داد.

وی ادامه داد: با توجه به دامنه میزبانی بالای این آفت با بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی میزبان و پتانسیل بالای خسارت‌زایی آن، در صورت ورود به کشور، خسارت‌های فراوان و جبران‌ناپذیری به تولید محصولات کشاورزی مهم و استراتژیک نظیر گندم، ذرت، پنبه، نیشکر و برنج وارد خواهد کرد و پیامد آن تضعیف امنیت غذایی کشور خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: آفت قرنطینه‌ای خارجی خطرناک در مزارع کشور نداریم

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.