شدت گرفتن سرعت گردش آب اقیانوس‌ها

کد مطلب: 1451
  • 21 بهمن 1398
  • 16:37
  • 0 دیدگاه
  • 535 بازدید
  • Article Rating

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه دیلی میل، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گرمایش جهانی در ۲۰ سال اخیر موجب بروز بادهای قوی و افزایش بسیار زیاد سرعت گردش آب اقیانوس‌ها شده است. یک گروه بین‌المللی از محققان متوجه شدند که سرعت وزش بادها در دو دهه اخیر ۴ درصد افزایش یافته است و این موضوع موجب سرعت بخشیدن به گردش آب اقیانوس‌ها شده است.

محققان عامل تغییر سرعت گردش آب اقیانوس‌ها را بروز بادهای تندتر عنوان می‌کنند که باعث انتقال انرژی بیشتری به سطح اقیانوس‌ها است. این انرژی جریان‌های آبی سریع‌تری را به‌وجود می‌آورد و به گردش آب اقیانوس‌ها شتاب می‌بخشد. بررسی دقیق‌تر منطقه‌ای نشان می‌دهد که بخش عمده این شتاب در سرعت گردش آب، در مناطق استوایی است و به‌نظر می‌رسد که گردش آب در سایر نقاط اقیانوس‌های اطلس، هند و اقیانوس آرام نیز سرعت گرفته است.

چند مطالعه به تازگی نشان داده اند که سرعت وزش بادها بر فراز اقیانوس‌ها درحال شدت گرفتن است و از آن‌جایی که بادها بخشی از نیروی اصلی هستند که آب اقیانوس‌ها را به حرکت درمی‌آورند، شدت گرفتن سرعت وزش بادها باعث می‌گردد که آب دریاها نیز سریع‌تر به گردش درآیند. اکنون محققان براین باورند که ممکن است علت آن ترکیبی از گرم‌شدن کره زمین و تغییرات طبیعی آب‌وهوای باشد. تغییرات دمای هوا می‌تواند نحوه گردش هوا را در جهان تغییر دهد و باعث تغییر در سرعت وزش باد در جهان شود.

اما مدل‌ها نشان می‌دهند که ادامه گرمایش جهانی ممکن است در آینده اثر فزاینده‌ای داشته باشد. تغییرات بیشتر آب‌وهوا ممکن است به معنای تقویت بیشتر بادهای اقیانوس و به‌طور بالقوه گردش سریع آب اقیانوس ها گردد.

 

بیشتر بخوانید:  سرعت گردش آب اقیانوس‌ها شدت گرفته‌است

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.