بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی

کد مطلب: 1433
  • 15 بهمن 1398
  • 09:45
  • 0 دیدگاه
  • 460 بازدید
  • Article Rating

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیر «برنامه ملی مدیریت سرطان» به مناسبت روز جهانی مبارزه با سرطان در یادداشتی اعلام کرد؛ بروز سرطان در مردان و زنان ایران، به ترتیب ۱۶۳ و ۱۴۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که کمتر از متوسط جهانی (۲۱۹ و ۱۸۳ به ترتیب برای مردان و زنان) است.

آخرین گزارش ثبت سرطان در ایران نشان می‌دهد سالانه شاهد بروز ۱۱۸ هزار مورد جدید سرطان هستیم که ۵۳ درصد در مردان و ۴۷ درصد در زنان است. شایعترین سرطان‎ها در مردان معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه، در زنان: پستان، روده بزرگ، تیرویید، پوست و معده و در هر دو جنس نیز پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده است. در جهان و در ایران تعداد موارد سرطان طی ۲ دهه آینده افزایش خواهد یافت. این افزایش در همه کشورهای درحال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است و مهمترین دلیل آن، افزایش امید به زندگی و پیرتر شدن جمعیت است که در کشورهای درحال توسعه بارزتر است، ۲ دلیل دیگر شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی است.

به منظور بررسی وضعیت موجود زیرساخت‌ها و نیروی انسانی و پیش‌بینی نیازها تا سال ۱۴۰۴، «برنامه آمایش سرزمینی سرطان» طراحی شد تا نوع مراکز و تجهیزات و توزیع آنها در سطح کشور با کمک سامانه GIS مشخص شود. حاصل این برنامه، دو سند مهم است؛ یکی سند «توسعه شبکه ملی مراقبت سرطان» و دیگری سند «توسعه نیروی انسانی حوزه سرطان» در قالب سند «توسعه شبکه ملی مراقبت سرطان»، یکی از انواع مراکزی که پیش‌بینی شد، مراکز تشخیص زودهنگام سرطان بود. در پژوهش و تولید علم موثر سرطان، ایران طی ۱۰ سال اخیر موفق‌ترین کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای اسلامی بوده و اکنون برنامه جامع ثبت سرطان با پوشش ۱۰۰درصدی جمعیت با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرایی و گزارشات سالانه دقیق آن منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید: بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.