تاثیر پروبیوتیک‌ها در درمان یا کنترل بیماری‌های شایع کودکان

کد مطلب: 1418
  • 29 دی 1398
  • 15:31
  • 0 دیدگاه
  • 721 بازدید
  • Article Rating

براساس نظرات پزشکان و محققان، پروبیوتیک‌ها در درمان یا کنترل بیماری‌های شایع کودکان نقش موثری دارند و پزشکان از این محصول به عنوان راهکار درمانی استفاده می‌کنند.

دکتر پژمان روحانی، فوق تخصص گوارش کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این زمینه به خبرنگار علمی ایرنا گفت:

در بیماری‌های مختلف کودکان از پروبیوتیک‌ها به عنوان یک راهکار درمانی استفاده می‌گردد تا خدمات بهتری به این افراد ارائه شود. هر چند تحقیقات زیادی در این زمینه هم در حال انجام است اما امروزه در درمان بیماری سلیاک از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌گردد. در دنیا مطالعات خوبی در این زمینه انجام و منتشر شده و نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از این محصول برای درمان بیماران سلیاکی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه میکروب‌های مفید مانع دست‌اندازی گلوتن در بدن هستند، گفت: اگر درصد میکروب‌های مفید بدن را افزایش دهیم از اتصال میکروب‌های مضر به جدار مخاط جلوگیری و درصد کمتری آنتی‌ژن وارد روده شده و در نتیجه تظاهرات بیماری کاهش پیدا می‌کند.
وی پروبیوتیک را راهکار ساده و کم‌هزینه برای کنترل و درمان بیماری سلیاک در کودکان اعلام کرد و گفت: یکی از راه‌های کاهش آنتی‌ژن پروتیئن گندم، تغییر وضعیت فلور روده است. محققان بر این باور هستند که آنزیم‌هایی که با میکروب‌های مفید تولید شده‌اند، سبب کاهش آنتی‌ژن هستند و از این تکنیک برای درمان بیماری استفاده می‌کنند.

روحانی یکی از بیماری‌های شایع کودکان ایرانی و سایر نقاط جهان را التهاب روده‌ای مزمن (ای بی دی) اعلام کرد و گفت:  

یکی از جایگاه‌های استفاده از پروبیوتیک‌ها در کودکان مبتلا به بیماری التهاب روده‌ای مزمن است که پروبیوتیک‌ها می‌توانند نقش موثری در کنترل بیماری داشته باشند.

در بیماری مبتلا به سیستیک فیبروزیز (CF) که هم ریه و هم روده درگیر است تغییر اساسی در فلور روده ایجاد می‌شود و این افراد علائم گوارشی فراوان از جمله سوء جذب، یبوست و اسهال دارند که یکی از کاربردهای اصلی استفاده از پروبیوتیک در درمان این بیماران است.

وی کولیک شیرخواران را از مهم‌ترین شکایت نوزدان اعلام کرد و گفت: پروبیوتیک‌ها در کاهش علائم بیماری از جمله درد، نقش بسیار موثری دارند که اثر آن اثبات شده و پروبیوتیک‌ها اکنون در این مورد به صورت روزمره استفاده می‌گردند.

 

بیشتر بخوانید: پروبیوتیک‌ها چقدر در درمان یا کنترل بیماری‌های شایع کودکان تاثیر دارند؟

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.