ابداع حسگر پوست مانندی با قابلیت کشش فراوان

کد مطلب: 1408
  • 29 دی 1398
  • 09:52
  • 0 دیدگاه
  • 447 بازدید
  • Article Rating

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی تک اکسپلور، مهندسان کانادایی حسگر با قدرت ارتجاعی بسیار بالا و شفافی ابداع کرده‌اند که ضمن تامین انرژی خود، احساسات پیچیده پوست انسان را ثبت می‌کند و می‌تواند تا ۴۰۰ درصد طول آن بدون پاره شدن کشیده شود. این درحالی است که پوست انسان تنها می‌تواند ۵۰ درصد کشیده شود. محققان معتقدند که ویژگی‌های نوآورانه این حسگر که «پوست یونی مصنوعی» و یا به اختصار AISkin نام دارد، می‌تواند در آینده به حصول پیشرفت‌هایی در ساخت ابزارهای الکترونیکی پوشیدنی، مراقبت‌های بهداشتی شخصی و رباتیک منجر گردد. همچنین از آنجایی‌که این حسگر هیدروژل است، ارزان قیمت و زیست سازگار است و قراردادن آن بر روی پوست هیچ‌گونه اثر سمی برجای نمی‌گذارد. این حسگر همچنین بسیار چسبنده است.

 AISkinاز دو صفحه از مواد کش آمدنی معروف به «هیدروژل» با بارهای الکتریکی مخالف ساخته شده است. محققان با افزایش بار یون‌های منفی و مثبت، حالتی را تحت عنوان یک «اتصال حسی» بر روی سطح این ژل ایجاد کردند. زمانی که AISkin در معرض کشش، رطوبت و تغییرات دمایی قرار می‌گیرد، حرکات یونی کنترل شده‌ای را در سراسر این اتصال حسی ایجاد می‌کند که به عنوان سیگنال‌های الکتریکی مانند ولتاژ یا جریان قابل اندازه‌گیری است. پوست انسان می‌تواند حدود ۵۰٪ کشیده شود، اما AISkin ابداعی محققان می‌تواند بدون پاره شدن تا ۴۰۰٪ طول آن کشیده شود.

محققان می‌گویند، AISkin می‌تواند زمینه‌هایی را برای ابداع ابزارهای پوست مانندی ایجاد کند که چندین پارامتر بدن را اندازه‌گیری می‌کنند؛ AISkin همچنین در ساخت یک صفحه لمسی چسبنده قابل استفاده است که روی پوست دست می‌چسبد. همچنین می‌تواند برای ورزشکارانی مورد استفاده قرار گیرد که به دنبال اندازه‌گیری شدت سختی تمرین‌های خود هستند. 

 

بیشتر بخوانید: ابداع حسگر پوست مانندی که تا ۴۰۰ برابر طول آن کشیده می‌شود

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.