هشدار به ماندگاری مگس میوه در مازندران

کد مطلب: 1392
  • 22 دی 1398
  • 11:21
  • 0 دیدگاه
  • 552 بازدید
  • Article Rating

مگس میوه مدیریترانه‌ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می‌تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد. هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند. نکته هشدارآمیز این است که حشره مگس میوه به‌طور معمول تا ۲ ماه زنده می‌مانند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد. وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.

به گزارش ایرنا، سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که شکار مگس میوه مدیترانه‌ای در ایستگاه‌های پیش آگاهی استان مشاهده شده است، نسبت به طغیان این آفت در فصل بهار و تابستان سال آینده هشدار داد. علت ماندگاری آفت مگس مدیترانه‌ای در عرصه‌های باغی و کشاورزی استان با وجود اقدامات مقابله‌ای انجام شده، عدم برداشت میوه‌های رسیده است که بهترین مکان برای تغذیه و زادآوری این آفت محسوب می‌گردد. جهاد کشاورزی مازندران پیش از این چندبار با انتشار اطلاعیه‌ای از باغداران خواسته بود تا میوه‌های رسیده سردرختان را به‌ویژه مرکبات را برداشت و میوه‌های پوسیده را هم از پای درختان جمع‌آوری کنند تا چرخه مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای کامل شود.

مازندران حدود ۶۰ نقطه شهری دارد که بر اساس آمارهای غیررسمی صدها هزار اصله درخت نارنج در حاشیه خیابان‌ها و کوچه‌های این شهرها وجود دارد که بخش زیادی از میوه آنها برداشت نشده و به همین دلیل هم کارشناسان جهاد کشاورزی از میوه‌های رها شده روی این درختان به عنوان یکی از میزبانان مگس مدیترانه‌ای یاد می‌کنند. کارشناسان باغداری می‌گویند که فراهم شدن میزبانی حدفاصل ثمردهی درختان مختلف سبب ماندگاری بیشتر مگس مدیترانه‌ای در مازندران شده است. به اعتقاد آنان میزبانی این آفت از درخت ازگیل ژاپنی شروع شده و بعد به ترتیب به هلو، شلیل، انجیر و خرمالو و بلافاصله پس از این مرحله نوبت به نارنگی‌های پیش‌رس و دیگر ارقام نارنگی و سپس ارقام مختلف پرتقال می‌رسد.

 

بیشتر بخوانید:  جهاد کشاورزی نسبت به ماندگاری مگس میوه در مازندران هشدار داد

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.