تولید ژل ترمیم‌کننده زخم با خاصیت ضد میکروبی

کد مطلب: 1388
  • 22 دی 1398
  • 10:16
  • 0 دیدگاه
  • 466 بازدید
  • Article Rating

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، محققان دانشگاه لوند واقع در سوئد، ژل ترمیم‌کننده‌ای را ساختند که علاوه بر نابود کردن باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک، موجب کاهش التهاب و ترمیم سریع‌تر زخم می‌گردد.

این ژل در برگیرنده نوعی پپتید موسوم به TCP-۲۵ است. پپتیدها زنجیره‌های کوتاه اسیدهای آمینو هستند که به‌طور طبیعی در بدن ساخته شده و با نابودکردن باکتری‌های موجود در محل زخم مانع عفونت آن هستند. علاوه بر این پپتیدها مولکول‌های موسوم به lipopolysaccharides  را که در دیواره سلولی باکتری‌ها یافت می‌گردند، غیرفعال می‌کنند. این مولکول‌ها عامل واکنش التهابی در بدن میزبان باکتری هستند و در صورتی که التهاب ناشی از فعالیت آنها کنترل نشود، بهبود زخم به تاخیر می‌افتد.

در آزمایشات اولیه که روی موش‌ها و خوک‌ها انجام گرفت، ژل ترمیم‌کننده، ظرف ۲۴ ساعت التهاب زخم را کاهش داده و پس از آن در یک دوره سه تا چهار روزه موجب کاهش قابل‌توجه جمعیت باکتری‌هایStaphylococcus aureus   و  Pseudomonas aeruginosa در محل زخم شد درحال‌حاضر محققان در تلاشند تا با همکاری یک استارتاپ سوئدی موسوم به in ۲cure  فناوری تولید این ژل ترمیم‌کننده را تجاری‌سازی کنند تا در آزمایشات بالینی روی بیماران دچار سوختگی مورد استفاده قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید:  تولید ژل ترمیم‌کننده زخم با خاصیت ضد میکروبی

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.