فشارخون، علت مرگ سالانه ۹۷ هزار ایرانی

کد مطلب: 1353
  • 09 دی 1398
  • 11:08
  • 0 دیدگاه
  • 434 بازدید
  • Article Rating

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران بسیج کنترل فشارخون با بیان اینکه این کمپین برگ زرینی در کارنامه نظام سلامت ایران است، گفت:

در کشور ما در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۰۰ هزار مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر رخ داده است و این بیماری‌ها بیش از ۷۶ درصد از بار بیماری‌ها را در کشور به خود اختصاص می‌دهند. یعنی اگر در سال حدود ۳۸۰ هزار مرگ در کشور داریم، ۳۰۰ هزار موردش بر اثر بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد. درعین‌حال اگر با همین فرمان در حوزه بیماری‌های غیرواگیر پیش رویم و کاری بیش از اینکه درحال‌حاضر انجام می‌دهیم برنامه‌ریزی نکنیم تا سال ۲۰۴۰ حدود ۳۹۰ هزار مرگ دیگر در مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر اضافه خواهد شد. به‌طوری که تا سال ۲۰۴۰ نزدیک به ۷۹۹ هزار و ۶۱۷ مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر خواهیم داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۵ درصد احتمال مرگ‌های قبل از سن ۷۰ سالگی به دلیل چهار بیماری غیرواگیر اصلی است، اظهار کرد: در چهار حوزه اصلی حیطه‌های اصلی برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برنامه‌ریزی کردیم. به‌طوری که برای سال ۲۰۲۵ سند ملی و سیاست و برنامه‌هایمان را در حوزه بیماری‌های غیرواگیر تدوین کردیم. سازمان جهانی بهداشت ۸۵ مداخله موثر را در حوزه بیماری‌های غیرواگیر لیست کرده که از بین آنها ۱۶ مداخله را موثرترین مداخله‌ها اعلام کرده است که در بین این عوامل بحث مصرف دخانیات، مصرف الکل، تغذیه ناسالم و کم تحرکی جزو مهمترین این عوامل هستند. در حوزه پیشگیری باید بدانیم که چهار بیماری غیرواگیر اصلی شامل دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی، قلبی-عروقی و سرطان داریم. چهار عامل خطر رفتاری شامل تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات، مصرف الکل و کم‌تحرکی و همچنین چهار عامل خطر فیزیولوژیک شامل چاقی، اختلال چربی، قند و فشارخون بالا؛ و بحث سلامت روان را هم سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ به این عوامل اضافه کرد و در نهایت آلودگی هوا نیز به عنوان عامل خطر محیطی محسوب گردید.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری کمپین فشارخون در کشور، گفت: در کشور میزان ابتلا به فشارخون ۳۰ درصد است که ۲۸ درصد در زنان و ۲۵ درصد در مردان بوده است. همچنین سالانه ۹۷ هزار مرگ به دلیل فشارخون در کشور رخ می‌دهد. آگاهی مردم در این حوزه ۵۷ درصد در سطح شهر و روستاست و پوشش ما نیز در زمینه فشارخون ۴۰ درصد در سطح شهر و روستاست. بعد از اجرای این کمپین نیز ۶۳ درصد آگاهی ایجاد شده است. از دیدگاه شرکت‌کنندگان ۹۷ درصد این اقدام را موثر و بسیارموثر دانستند. درعین‌حال از سازمان بهداشت جهانی خواستیم که اقدام ما را ارزیابی کند و بعد از ارزیابی اعلام کردند که وزارت بهداشت ایران در یک مدت زمان کوتاه توانست یک پویش ملی را با تمرکز بر فشارخون ایجاد کند که موفق بوده است و مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی هم پیامی را درباره این پویش صادر کردند.

 

بیشتر بخوانید: فشارخون سالانه ۹۷ هزار ایرانی را می‌کشد

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.