وضعیت ایدز در ایران

کد مطلب: 1308
  • 09 آذر 1398
  • 16:58
  • 0 دیدگاه
  • 512 بازدید
  • Article Rating

دکتر پروین افسر کازرونی، رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شعار روز جهانی ایدز مبنی بر «آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان اچ آی وی، همه در یک کشتی نشسته‌ایم»، آخرین وضعیت بروز و درمان این بیماری در کشور را تشریح کرد:

«اچ آی وی» یک بیماری عفونی قابل کنترل است که در صورت تشخیص زودهنگام و شروع درمان، نه تنها فرد عمر طبیعی خواهد داشت، بلکه قابلیت انتقال بیماری به دیگران نیز نزدیک به صفر می‌شود. وی در مورد آخرین وضعیت آماری ابتلا و درمان ایدز در کشور، گفت: کل موارد ثبت شده این بیماری از ابتدا تا کنون ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر بوده‌اند که ۶۰.۱ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی و ۲۲.۲ به دلیل رابطه جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ در این میان سهم زنان ۱۸ درصد و سهم مردان ۸۲ درصد بود است. ۵۰ درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند.

رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت درخصوص موارد جدید تشخیص داده شده ایدز در شش ماهه نخست سال اظهار کرد: حدود هزار نفر در شش ماهه نخست سال جاری تشخیص داده شده‌اند. این آمار بیانگر آن است که در موارد تشخیصی جدید ۳۱ درصد زن و ۶۹ درصد مردان هستند. از این تعداد ۴۶.۴ درصد به‌دلیل رابطه جنسی پرخطر و ۲۲ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی به ایدز مبتلا شده‌اند. تخمین ما از آمار ابتلا به ایدز حدود ۶۰ هزار مبتلای زنده است، اما درحال‌حاضر ۲۱ هزار و ۶۳۵ مورد آنها تشخیص داده شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد ۶۵ درصد موارد مبتلا از وضعیت خود آگاه نیستند و تشخیص داده نشده‌ و تحت مراقبت و درمان نیستند و به این ترتیب ویروس از فرد مبتلا به همسر و فرزندانش منتقل شده و موارد افزایش می‌یابد. چالشی که اکنون ما با آن روبه‌رو هستیم، تفاوت میان میزان تخمین ما از افراد مبتلا به اچ آی وی و کسانی است که برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می‌کنند. یکی از دلایل این موضوع آگاهی کم در خصوص وجود این مراکز است.

 

بیشتر بخوانید:  اعلام آخرین وضعیت بروز و درمان ایدز در ایران

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.