قرصی که در آینده ۱۰ میلیون نفر را می‌کشد

کد مطلب: 1303
  • 03 آذر 1398
  • 17:19
  • 0 دیدگاه
  • 611 بازدید
  • Article Rating

در 2 آذر 98 مریم سیستانی، متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک­ها بیان کرد:

مصرف برخی دارو‌ها متاسفانه در جامعه امروزی به‌دلیل مشورت‌های اشتباه برخی افراد با دوستان و اطرافیان افزایش پیدا کرده است، دارو‌های چرک خشک‌کن که می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور مضر و خاطرآفرین باشد. افراد باید از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک خودداری کنند، زیرا مصرف آن در مدت طولانی می‌تواند آسیب‌های زیادی به فرد وارد کند، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید با احتیاط باشد تا بتواند تا پایان عمر اثربخش باشد. زمانی‌که افراد به‌صورت مکرر و نابجا از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند، این اقدام باعث افزایش مقاومت در باکتری‌ها می‌گردد که یکی از بزرگترین عوامل تهدیدکننده سلامت در جهان است.  

این متخصص داخلی توصیه کرد: اگر واکسن سالیانه آنفلوآنزا استفاده شود، طی سال هیچ‌گاه به سمت آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌روید و سالم‌تر به زندگی خود ادامه می‌دهید، اگر از استفاده نامناسب آنتی‌بیوتیک جلوگیری نشود بهداشت و سلامت جهانی مورد تهدید قرار می‌‌گیرد، اگر به سراغ برطرف کردن مشکلات مقاومت میکروب‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها نرویم باید انتظار وقوع مرگ سالیانه ده میلیون نفری در سراسر جهان و هزینه‌های بالغ بر ده تریلیون دلار جهت درمان این بیماران در سال ۲۰۵۰ میلادی باشیم.

 

عارضه جانبیِ زیاده‌روی در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

درحالی­که این داروها عفونت‌های باکتریایی از قبیل تب و ذات‌الریه را به‌سرعت تسکین می‌دهند زیاده‌روی در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و مصرف آن بدون نسخه، خطر «مقاومت آنتی‌بیوتیکی» را به همراه دارد.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) زیاده‌روی در مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک یا استفاده نادرست از آنها، سلامت افراد را به‌خطر می‌اندازد.

از جمله مضرات مصرف خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیاده‌روی در مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک اصطلاحا به «مقاومت آنتی‌بیوتیکی» منجر می‌گردد. در این شرایط باکتری‌ها به شیوه‌ای تغییر می‌کنند که اثربخشی داروی تولیدشده برای درمان یا پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری کاهش می‌یابد. مقاومت آنتی‌بیوتیکی موجب می‌شود باکتری از بین نرود، بیشتر تکثیر شود و در نتیجه آسیب بیشتری به بدن بیمار وارد کند.
  • هنگامی‌که باکتری‌ها به داروهای آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شوند دیگر عفونت‌های شایعی همچون تب و سرماخوردگی قابل درمان نخواهند بود.
  • عفونت‌های ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌تواند افراد را در سنین مختلف درگیر کند.
  • مقاومت آنتی‌بیوتیکی موجب می‌شود باکتری و نه بیمار، به آنتی‌بیوتیک‌ها تا حد زیادی مقاوم شود.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در شرایطی که مورد نیاز نیست می‌تواند در بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی موثر باشد.
  • با مقاوم شدن باکتری به داروهای آنتی‌بیوتیک در نهایت هیچ یک از روش‌های درمانی علیه باکتری‌های بیماری‌زا اثربخشی خود را نخواهند داشت که در چنین شرایطی ممکن است حتی یک عفونت ساده، جان بیمار را به‌خطر انداخته و منجر به مرگ شود.

منبع:

باشگاه خبرنگاران جوان، 02/09/1398، قرصی که در آینده ۱۰ میلیون نفر را می‌کشد

ایسنا، 03/09/1398، 6 عارضه جانبیِ زیاده‌روی در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.