شیوع دیابت در ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران

کد مطلب: 1295
  • 22 آبان 1398
  • 17:01
  • 0 دیدگاه
  • 504 بازدید
  • Article Rating

در 20 آبان 98 به گزارش ایلنا، علیرضا مهدوی، معاون اجرایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و رییس اداره دیابت وزارت بهداشت به مناسب فرارسیدن هفته ملی دیابت با بیان این مطلب، اظهار کرد:

متاسفانه شیوع دیابت به‌خاطر کم‌تحرکی و چاقی روزافزون در جوامع، درحال رشد است و می‌توان گفت به‌همین تعداد نیز افراد دارای اختلال قند ناشتا داریم که در شرایط پیش دیابت هستند. جمعیت دیابتی‌های دنیا هم اکنون ۴۲۵ میلیون نفر است که این رقم تا سال ۲۰۴۵ به ۶۲۹ میلیون نفر می‌رسد. در ایران ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال یعنی بیش از ۵ میلیون نفر، مبتلا به دیابت و ۱۸ درصد جمعیت نیز پره دیابتی هستند که معادل ۷ تا ۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود.

 

 

رییس اداره دیابت وزارت بهداشت بهترین مداخله در کنترل دیابت را برای همین افراد در معرض خطر عنوان کرد و گفت: این افراد یا تازه دیابتی شده­‌اند یا در معرض ابتلا به دیابت هستند، زیرا قندخون بالایی ندارند، بنابراین می‌توان با مداخله از تشدید بیماری در آنها جلوگیری کرد. در ایران ۲۵ درصد افراد از دیابت خود خبر ندارند که این رقم در دنیا ۵۰ درصد است. در منطقه آسیای غرب و شمال آفریقا نیز، ۶۰ درصد افراد از دیابت خود بی‌اطلاع هستند. طبق مطالعات ما سه چهارم افراد دیابتی در ایران از بیماری خود باخبرند و عمده آنها درمان می‌شوند، اما کنترل مطلوب و موثر فقط برای ۳۶ درصد دیابتی‌ها اتفاق می‌افتد که مطابق با همه جای دنیاست. سال گذشته و امسال شعار «دیابت و خانواده» انتخاب شد، زیرا نقش خانواده در شناسایی، پیشگیری و کنترل دیابت بسیار اهمیت دارد. دیابت بیماری واگیر نیست، اما یکی از عوامل خطر دیابت سابقه خانوادگی است. زیرا اگر کسی در خانواده فردی دارای دیابت نوع ۲ دارد، احتمال دیابتی شدنش بیشتر است.

مهدوی با تاکید بر اینکه باید باورهای غلط مردم درباره دیابت اصلاح شود، گفت: باوجود اینکه بار بیماری دیابت پیش رونده است، اما با کنترل دقیق می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت. به‌ویژه در جمعیتی که تازه دیابتی شده‌اند می‌توان پیشگیری کرد و بیماری را به تعویق انداخت. اگر یک فرد دیابت نوع ۲ داشته باشد و یا تازه دیابتی شده باشد، می‌تواند با ۷ درصد کاهش وزن و فعالیت بدنی ۱۵۰ دقیقه‌ای در هفته با شدت مناسب، مشکل بیماری‌اش را تا حدود زیادی کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید: شیوع دیابت در ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.