شیوع بالای ناباروری در شهرها

کد مطلب: 1292
  • 20 آبان 1398
  • 14:43
  • 0 دیدگاه
  • 502 بازدید
  • Article Rating

ناباروري را اين‌طور تعريف كرده‌اند: ناتواني يك زوج در باردارشدن پس از يك سال رابطه جنسي بدون جلوگيري از بارداری. ناباروري در ده تا پانزده درصد از زوج‌ها ديده مي‌شود. علل ناباروري مي‌تواند مربوط به زن يا مرد يا هر دو باشد. حدود 40% از مشكلات ناباروري مربوط به مردان، 40% مربوط به زنان و حدود10% مربوط به هر دو است. در حدود 10% از زوج‌ها نيز عامل ناباروري مشخص نيست. به عبارت ديگر در اين زوج‌ها هر دو نفر با توجه به انجام آزمايش‌هاي موجود مشكلي ندارند ولي به علل نامشخصي بچه‌دار نمي‌شوند.

در 19 آبان 98 آتوسا کریمی، عضو تیم تخصص مرکز درمان ناباروری ابن سینا، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت:

شهرنشینی اغلب با کم‌تحرکی همراه است و همچنین تنفس هوای آلوده که دارای ذرات سرب، گوگرد و... است، برای سلامت افراد مضر است و همین آلودگی هوا، باعث می‌شود اکسیژن‌رسانی به بافت بدن کمتر شود و این مسئله روی کیفیت اسپرم‌ها و تعداد آنها، اثر منفی دارد. آلودگی هوا بر روی کیفیت تخمک نیز اثر منفی دارد.

وی با اشاره به گرایش شهرنشینان به مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده، گفت: اغلب فست‌فودها با استفاده از روغن‌های نامناسب و ترکیبات غذایی مضر تهیه می‌شود که بر کیفیت تخمک و اسپرم، تاثیر منفی دارد. در نتیجه، باعث می‌شود افراد از ویتامین‌ها و مواد مغذی که برای حفظ باروری مهم است، کمتر برخوردار شوند. تمامی این عوامل باعث شده تا شیوع ناباروری در شهرها بالا برود.

کریمی، از آپارتمان‌نشینی به‌عنوان یکی دیگر از معضلات زندگی شهری نام برد و گفت: استفاده از آسانسور به جای بالا و پایین رفتن از پله‌ها، باعث کم‌تحرکی و افزایش وزن شده و همین مسئله قدرت باروری را در زنان و مردان، کاهش می‌دهد. همچنین کار در محیط‌های شغلی که افراد با مواد شیمیایی سروکار دارند، باعث می‌شود در طولانی مدت بر روی میزان باروری تاثیر منفی بگذارد. همچنین، استنشاق مواد آلوده و تماس با این قبیل مواد خطرناک، قدرت باروری فرد را در طولانی مدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: علل ناباروری، پژوهشگاه رویان

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.