غربالگری بیماری‌های گوارشی در کشور

کد مطلب: 1290
  • 19 آبان 1398
  • 11:33
  • 0 دیدگاه
  • 514 بازدید
  • Article Rating

در 19 آبان 98 رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مورد مصرف غذا در ایران و ابتلا به بیماری‌های گوارشی بیان کرد:

چاقی و اضافه وزن بین ۷۰ درصد از ایرانیان شیوع پیدا کرده است به‌طوری‌که درحال‌حاضر مردم ۳۰ درصد بیشتر از نیاز خود، غذا مصرف می‌کنند. مصرف غذا بیش‌ازحد نیاز موجب ابتلا به انواع بیماری‌های گوارشی و چاقی و اضافه وزن می‌گردد.

وی افزود: با توجه به تعرفه‌هایی که درحال‌حاضر در ایران برای بیماری‌های گوارشی داریم و مقایسه آن با هزینه‌های درمانی کشورهای همسایه یا حتی دنیا، به جرات می‌توان گفت که هزینه‌های بیماری‌های گوارشی در ایران از همه جای دنیا ارزان‌تر است. بار اصلی وارده بر نظام سلامت بیشتر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق است و بار مالی بیماری‌های گوارش و کبد خیلی زیاد نیست و به‌طور نسبی می‌توان گفت پایین‌تر است.

ملک‌زاده در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر مطالعات غربالگری بیماری‌های گوارشی در ایران گفت: چند مطالعه مهم در حوزه غربالگری در کشور درحال‌ انجام است که از آن جمله می‌توان به مطالعه غربالگری سرطان معده در اردبیل، غربالگری سرطان مری در شمال شرق کشور در گلستان و همچنین غربالگری سرطان روده بزرگ در تهران و برخی شهرهای دیگر اشاره کرد.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: ۲۷ درصد سرطان‌ها، سرطان گوارشی است و، هر سال۱۰ هزار مورد سرطان معده در کشور بروز می‌کند که هشت هزار نفر از مبتلایان بر اثر این سرطان فوت می‌کنند. میزان بروز سرطان‌ها در سال‌های اخیر مقداری افزایش یافته اما شیوع آن در کشور از متوسط جهانی کمتر است.

 

بیشتر بخوانید: اغلب ایرانیان ۳۰ درصد بیشتر از نیاز غذا مصرف می‌کنن

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.