فشارخون؛ بی‌نشان مرگبار

کد مطلب: 1287
  • 18 آبان 1398
  • 11:43
  • 0 دیدگاه
  • 496 بازدید
  • Article Rating

بیماری فشارخون امروزه به‌عنوان یکی از رایج‌ترین امراض روبه‌رشد در جامعه است که به اعتقاد بسیاری از متخصصان علوم‌پزشکی به‌دلیل فقدان علائمی مشخص از آن با‌عنوان قاتل خاموش نامبرده می‌شود. درحال‌حاضر نزدیک به ۸۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری فشارخون رنج می­برند و بیش از ۳ میلیارد از جمعیت جهان نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند؛ آسیبی که در سال‌های اخیر در جامعه ایران نیز با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است.

رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد این بیماری گفت: در ۲۵ سال گذشته میزان مرگ‌ومیر ناشی از فشارخون نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است. ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال به‌دلیل سکته‌های قلبی و مغزی (ناشی از فشارخون) جان خود را از دست‌ می‌دهند؛ همچنین سال‌های معدوم عمر جامعه ایران (ناشی از فشارخون) نیز در ۲۵ سال اخیر بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.

 

 

به‌گفته بسیاری از متخصصان علوم‌پزشکی و تغذیه سن، جنسیت، وراثت، فقدان تحرک، اضافه وزن، مصرف سیگار و مشروبات الکلی، مواد دخانی، آسیب‌های اجتماعی و روحی–روانی، اضطراب و تنش، برخی از بیماری‌ها نظیر دیابت و گاه بارداری از عوامل اصلی بروز فشارخون است. استفاده بیش‌ازاندازه از نمک نیز که براساس تحقیقات در جامعه ایران ۲ برابر بیش از میزان استاندارد جهانی است؛ از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری به‌شمار می‌رود. مطابق با آمار مصرف مجاز این ماده خوراکی روزانه برابر با ۵ گرم است که در ایران این میزان روزانه ۱۲ گرم نیز برآورد شده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه معتقد است: ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون هستند که نزدیک به ۴۰ درصد از آنها از وجود بیماری بی‌اطلاع‌اند. طرح «بسیج ملی کنترل فشارخون بالا» که به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۹۸ آغاز شد نیز با هدف شناخت بیماران مبتلا به فشارخون انجام گرفت.

 

منبع: ایرنا، 17/08/1398، فشارخون؛ بی‌نشان مرگبار

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.