تبلیغات اغواگرانه مصرف قارچ گانودرما

کد مطلب: 1281
  • 11 آبان 1398
  • 17:35
  • 0 دیدگاه
  • 622 بازدید
  • Article Rating

قارچ گانودرما  با نام لاتین  reishi یا ganoderma از هزاران سال پیش در طب سنتی آسیای شرقی مورد استفاده بوده است. در چین نمادی از سلامتی و طول عمر به همراه شادی و اقبال در زندگی بوده و بیش از ۲۰۰۰ سال است که برای درمان پزشکی استفاده می‌شود. گانودرما زمانی تنها برای امپراطوران و بزرگان استفاده می‌شد و در اختیار عموم مردم قرار نداشت. ثروتمندان در دوران باستان با امید جاودانگی و آرامش، از نوشیدنی گانودرما استفاده می‌کردند. در چین باستان از گانودرما با عناوینی همچون «گیاه توانمندی معنوی» و «قارچ ده‌ساله» یاد می‌کردند. در باور چین باستان نوشیدن معجونی از قارچ گانودرما، جاودانگی و طول عمر را به ارمغان می‌آورد.

در 11 آبان 98 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، با تاکید بر اینکه تبلیغ قارچ گانودرما با توجه به عدم تایید اثربخشی یا بررسی عوارض احتمالی آن ممنوع است، گفت:

دو یا سه شرکت در زمینه تولید قارچ گانودرما به‌عنوان فراورده غذایی همراه با قهوه یا دمنوش مجوز دارند. تبلیغات قارچ گانودرما به‌عنوان داروی سلامت محور جزو تبلیغات اغواگرانه و کاذب است. هیچ‌یک از این اثربخشی‌هایی که تبلیغ می‌شود مبتنی بر شواهد و مدارک مستند علمی نبوده از این‌رو این نوع آگهی نیز از مصادیق تبلیغات اغواگرانه در حوزه سلامت است.

جهانپور ادامه داد: باتوجه به اینکه دوز و جوانب مختلف مصرف قارچ گانودرما در دنیا هنوز مشخص نشده مصرف مداوم آن می‌تواند عوارضی را هم در پی داشته باشد. مصرف قارچ گانودرما و تداخل‌های احتمالی آنها با برخی دارو‌ها هنوز بررسی نشده است. قارچ گانودرما با دارو‌های برخی بیماری‌ها اعم از فشار خون و مشکلات انعقادی تداخل داشته و درخصوص مصرف در دوران بارداری و شیردهی و همچنین در کودکان توصیه نمی‌شود.

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با تاکید براینکه درحال‌حاضر بسیاری از کشور‌های مختلف دنیا با تبلیغات اغواگرانه درگیر هستند، گفت: تبلیغ کالا‌های سلامت محور در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی فاقد مدرک و مجوز قانونی بوده از این رو توصیه می‌شود افراد اگر با انگیزه‌های درمانی از آنها استفاده می‌کنند احتیاط کرده و توصیه‌های سازمان غذا و دارو را جدی بگیرند.

 

بیشتر بخوانید: خواص تاثیرگذاری قارچ گانودرما تا چه حد واقعیت دارد؟

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.